Ta del av föreläsningen från världsaidsdagen 1 december

Publicerad: 2022-12-12 09:19

På världsaidsdagen arrangerades en öppen föreläsning dit både allmänheten och personal inom Region Örebro län var välkomna för att lära sig mer om hur det är att leva med hiv idag och hur behandlingen för dessa patienter har förändrats sedan hiv upptäcktes för snart 40 år sedan. Föreläsningen spelades in och du som inte hade möjlighet att ta del av den på plats kan nu göra det i efterhand.

Världsaidsdagen (WAD) är en internationell dag som instiftades 1988 för att skapa medvetenhet om hiv och aids och för att minnas de personer som avlidit i aidsrelaterade sjukdomar. Den 1 december uppmärksammas både de som lever med hiv, och de som världen över har avlidit och avlider i aidsrelaterade sjukdomar.

Nästan alla som idag lever med hiv i Sverige har en välbehandlad infektion som varken förkortar livet eller överförs vid sex. Kunskapsläget har förändrats sedan upptäckten för 40 år sedan, både vad gäller det medicinska tillståndet men också hur det juridiskt ser ut. Trotts detta möter många som lever med hiv stigma och diskriminering. Hiv kan inte botas men tack vare effektiva mediciner lever personer med hiv ett lika långt liv som andra.

Se föreläsningen från världsaidsdagen 1 december där Anna Hedin, infektionsläkare, tillsammans med Henrik Eliasson, överläkare på infektionskliniken, berättar om hur behandlingen för hiv-patienter har förändrats under 40 år. Även Henrik Ahlberg, verksamhetsansvarig RFSL, berättar om hur man arbetar med hiv hos RFSL.

Länk till föreläsningen.

Senast uppdaterad: den 12 december 2022