Temadag: Den gränslösa sjukvården

Publicerad: 2023-09-21 15:51

Den 17 november bjuder Camtö in till ett event med temat Den gränslösa sjukvården. ”Vi har strävat efter en allsidig, bred belysning, men med ett ifrågasättande grundperspektiv. Vi vill i en tid av kärva prioriteringar resa frågor om inte bara vad, när och hur - utan också hur mycket sjukvård vi kan och bör ha”, säger Rolf Ahlzén, läkare, etiker och delaktig i framtagandet av temadagen.

Pillerburkar, foto GettyImages.

Foto: GettyImages.

De medicinska behandlingsmetoderna har blivit alltmer avancerade men sjukvården har också kommit att kännetecknas av en oklar avgränsning kring vad som är dess uppdrag i samhället. Vad får det för följder? Vad driver denna utveckling? Det är några av de frågor som kommer att tas upp under dagen. De inbjudna föreläsarna kommer att belysa temat ur olika aspekter.

– Det är roligt för oss att kunna presentera irländaren Seamus O´Maloney, en känd sjukvårdsdebattör i Storbritannen. Det lär bli uppfriskande. Roligt också att ha en litteraturvetare från Finland med, Merete Mazzarella, som kan ge litet oväntade perspektiv på de frågor vi tar upp. Jag hoppas att dagen ska ge eftertanke, säger han.

Enligt Rolf är sjukvårdens uppdrag i samhälle att bota sjuka och förebygga sjukdom.

– De bredare begreppen hälsa och ohälsa tror jag att vi ska vara litet försiktiga med, de kan lätt bli just gränslösa. Vi valde att göra en dag om Den gränslösa sjukvården för att sjukvårdens uppdrag har vidgats oavbrutet sedan andra världskriget. Det har haft fördelar, men kan också innebära att alltför många företeelser ska bli föremål för diagnos och behandling med följden att sjukvårdens resurser blir allt mer pressade, avslutar han.

De inbjudna föreläsarna kommer att belysa temat ur olika aspekter:

• Jakten på riskfaktorer
    Föreläsare: Halfdan Petursson, post-doc, allmänläkare, Göteborg
  • Vart är psykiatrin på väg?
    Föreläsare: Johan Bengtsson, post-doc, ST-läkare psykiatri, Uppsala
  • Friskt och sjukt – några reflektioner
    Föreläsare: Merete Mazzarella, författare, professor litteraturvetenskap, Helsingfors
  • After the golden age: What is medicine for?
    Föreläsare: Seamus O´Mahoney, gastroenterolog, forskare, författare, Cork
  • Sjukvårdens gränser
    Föreläsare: Åsa Kadowaki, psykiater och KBT-terapeut, Linköping

Målgrupp för dagen

Intresserade av evidens och sjukvårdens utveckling.

Vill du delta går det bra att anmäla sig här

Senast uppdaterad: den 2 oktober 2023