Tre chefer som blir starka tillsammans

Publicerad: 2023-03-28 11:00

– Jag vill nominera cheferna på kirurgavdelning 39 på USÖ för deras fantastiska ledarskap, säger Rose-Marie Wilnerzon Thörn, fysioterapeut på USÖ.

Tre personer står och håller i en tårta.

Caroline Lagerblad, Beatrice Kihlström och Marie Nordén fick månadens Tillsammans-tårta.

Enligt henne är enhetschef Marie Nordén och biträdande enhetscheferna Caroline Lagerblad och Beatrice Kihlström goda exempel på ett bra ledarskap.

– Jag är en hel del på kirurgavdelning 39 i min yrkesroll. Varje gång jag är här slås jag av hur Marie, Caroline och Beatrice jobbar. De är alltid närvarande och lösningsfokuserade. De har fokus på patienterna, men också på personalens välmående. Jag har märkt att de jobbar nära personalen och att de har en förmåga att uppmuntra och se varje medarbetare här och nu, berättar Marie Wilnerzon Thörn.

På kirurgavdelning 39 har man genomfört många förändringar på kort tid.

– Trots att det ofta är mycket hög press på grund av platsbrist är stämningen god. Jag tycker att Marie, Caroline och Beatrice bidrar till det. De är förebilder. Deras sätt att jobba måste spridas och belönas, säger Marie  Wilnerzon Thörn.

Därför nominerade hon Marie Nordén, Caroline Lagerblad och Beatrice Kihlström till månadens Tillsammanstårta.

– Oj, vilken överraskning, säger Caroline Lagerblad.

– Bra lurat! Vi blev kallade till vår chef för ett viktigt vårdplatsmöte och sedan blev vi plötsligt uppmanade att gå till fikarummet. Det här hade jag verkligen inte väntat mig, säger Beatrice Kihlström.

Marie, Caroline och Beatrice har chefat tillsammans i 4,5 år.

– Vi tre blir starka tillsammans, konstaterar Marie Nordén.

Hon började som sjuksköterska på avdelningen, blev sedan biträdande enhetschef och därefter enhetschef.

– Jag funderade på att hoppa av chefsrollen när min tidigare chefskollega slutade, men så fick jag möjligheten att bilda ett eget team och kände direkt att jag, Caroline och Beatrice skulle funka bra ihop. Att vi nu blir nominerade till tårtan på grund av vårt ledarskap gör mig jätteglad, säger Marie Nordén.

– Ja, det är verkligen ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Beatrice Kihlström.

Text: Victoria Rydergård
Foto: Oskar Schriever-Abeln