Universitetssjukhuset i Örebro - först i världen med ny nanoteknik

Publicerad: 2022-10-18 14:06

Handens funktion har stor betydelse i det dagliga livet. I handleden finns ligament som ser till att leden är stabil och att man kan böja och sträcka på handleden. Det finns ligament som kontrollerar vridfunktioner och andra fungerar som stötdämpare. Ligamenten har ganska många funktioner och handleden är en väldigt komplex led.

Patientens handled kopplas till en dator som visar bilderna på skärmen.

Patientens handled sträcks ut i en ställning och nanoskopet kopplas till en dator som visar bilderna på skärmen.

Ligamentskador i handleden är mycket vanliga vid trauma och det drabbar ofta unga patienter. Beroende på vilket ligament som är sönder och hur omfattande skadan är, så finns det olika sätt att behandla. Missade ligamentskador kan leda till en ökad risk för artros i handleden och det kan ge besvär längre fram. Därför är det viktigt att upptäcka och behandla skadorna.

– Som ortoped och kirurg försöker man alltid förstå vad det är som gör ont. En magnetkameraundersökning missar mellan 30–50 procent av skadorna på de tunna handledsligamenten. Så det är tyvärr ingen pålitlig metod. Därför är det standard att man gör en titthålsoperation (artroskopi) vid misstanke om ligamentskada i handleden, säger Daniel Reiser som är ortoped och handkirurg på Universitetssjukhuset Örebro.

Ett artroskop är en glasfiberoptik. Men man kan inte göra glas hur tunt som helst. Det blir bräckligt och det finns risk att det går sönder.

– Vi som jobbar med det här har länge hoppats på att man ska ta fram en kamera som är tunnare. Nu har man utvecklat en kamera med nanoteknik. Kameran sitter på en nålspets och är så liten att du inte kan se den. Nålspetsen är 1,9 mm i diameter och i den ryms både kamera, en ljuskälla och en kanal som används för att spruta in vätskor. Nanoskopet fungerar jättebra, säger Daniel Reiser.

– Vi är först med att prova den nya tekniken. Det var ett företag som tillverkar artroskop som kontaktade mig och frågade om jag ville hjälpa dem att verifiera det nya nanoskopet. Jag var tveksam i början över om det skulle fungera och hur man kunde tillverka den så tunn. Jämfört med en glasfiberoptik som är stel, så kan man böja på den här. Det är en fantastisk uppfinning!

– Det är stor skillnad jämfört med tidigare då magnetkameraundersökning och artroskopi på operationsavdelningen behövde genomföras innan man kunde fastställa diagnos för att sedan påbörja behandling.

Nu vet vi att metoden fungerar och vi ska utvärdera hur patienterna upplever det innan vi går vidare med nästa steg. I sjukvården är nålstick vanligt förekommande. Därför tänker vi att man med nanotekniken borde kunna titta in i handleden direkt på mottagningen. Det är ett nålstick som ger patienten både en diagnos och en behandlingsplan direkt. Det är en stor fördel, säger Daniel Reiser.

Text och foto: Maria Bergman

Kameran sitter på en nålspets.

Kameran sitter på en nålspets och är så liten att du knappt kan se den. Nålspetsen är 1,9 mm i diameter och där ryms även en ljuskälla och en kanal som används för att spruta in vätskor.

Daniel Reiser

Senast uppdaterad: den 20 oktober 2022