”Utan Rebecka skulle dagarna vara lite gråare och tristare”

Publicerad: 2023-06-20 08:18

– Är det någon som förtjänar en tårta så är det Rebecka. Hon är en klippa – både på det personliga och professionella planet, säger Malin Stenmark, sjuksköterska på Ge blod på Karlskoga lasarett.

Personal som står på en rad utomhus och en person håller i en tårta.

Rebecka Jonsson, biomedicinsk analytiker på Ge blod på Karlskoga lasarett, överraskades med månadens Tillsammanstårta. Enligt hennes kollegor fixar och trixar hon för att alla ska må bra och ha roligt på jobbet.

Enligt personalen på Ge blod är Rebecka Jonsson, som jobbar som biomedicinsk analytiker, en bidragande orsak till att de alla trivs så bra på sin arbetsplats.

– Rebecka är alltid full av idéer. Hon kommer med förslag på hur vi kan förbättra oss och utveckla vårt arbete, men även på hur vi kan göra arbetet roligare, berättar Malin Stenmark.

Enligt kollegorna är Rebecka suverän på att planera. Hon lyckas ständigt med det omöjliga och är alltid glad.

– Rebecka har ett stort engagemang för blodcentralen och våra blod- och plasmagivare. Hon peppar oss att göra allt vi kan för att fler ska hitta hit, säger Malin Stenmark.

Rebecka är även bra på att hitta på roliga aktiviteter för kollegorna.

– Hon har bland annat ordnat hälsobingo, julfester, musikquis och våffelfrukost. Utan henne skulle dagarna vara lite gråare och tristare. Hon förtjänar verkligen att bli hyllad med tårta, säger Malin Stenmark.

Rebecka Jonsson är märkbart rörd när hon får ta emot tårta och diplom.

– Det här hade jag verkligen inte förväntat mig. Jag tycker jättemycket om mina arbetskamrater och den här arbetsplatsen. Det är viktigt att alla har roligt och trivs. Jag är övertygad om att man gör ett bättre jobb då, säger hon.

Har du några roliga aktiviteter på gång för dina kollegor framöver?

– Ja, ikväll ska vi vara med i Blodomloppet, och så planerar jag en cykelfest. Fast det har jag inte berättat för kollegorna än, så det får de läsa om i tidningen, säger Rebecka Jonsson.

Text: Victoria Rydergård
Foto: Oskar Schriever-Abeln