Validering har gett 22 nya undersköterskor inom psykiatrin i Region Örebro län

Publicerad: 2022-12-13 15:52

Jakten på utbildad personal inom vården gör att många vårdgivare tvingas tänka om och tänka nytt. Efter ett drygt ett år har Region Örebro län avslutat sitt första valideringsprojekt där 22 sjukvårdsbiträden som tidigare vikarierat inom psykiatrin studerat till undersköterskor. Nu erbjuds de tillsvidareanställningar i sina verksamheter.

Personer tar mat vid lunchbuffé

Det blev lunchbuffé med tal och tårta till efterrätt när de nya undersköterskorna firades.

29 deltagare, samtliga vikarierande sjukvårdsbiträden inom psykiatrin på Universitetssjukhuset Örebro (USÖ), startade projektet för ett år sedan.

Efter en individuell bedömning, en validering, av sina praktiska kunskaper och tidigare utbildningar har deltagarna fått komplettera med det som saknats för formell behörighet till undersköterska.

Det har både handlat om praktiska övningar men också om teoretiska studier.
valideringsfest3NY.jpg

Satsning på personal

De 22 som genomfört hela projektet erbjuds nu också fast anställning inom psykiatrin på USÖ men kan i framtiden söka jobb som undersköterskor var som helst.

- Det är ett sätt få in fler utbildade undersköterskor i våra verksamheter men även en satsning på personal som vi gärna vill ha kvar, säger Petra Johansson som varit projektledare.

VALIDERINGSFEST1.jpg

"Stolta och imponerade"

Deltagarna har studerat på deltid med bibehållen lön. Under veckan firades de nya undersköterskorna med lunchbuffé och tårta på USÖ.

- Vi är både stolta och imponerade över hur de har slutfört studierna under pandemin med livspussel som föräldraskap, graviditeter och arbete på deltid. De är väl värda ett firande, konstaterar Petra Johansson.

Senast uppdaterad: den 13 december 2022