Du är på Region Örebro läns webbplats.

Logotyp för webbplatsen Logotyp för webbplatsen

För kulturföretagare: Kurs i digitala verktyg och mötesplats

Du som jobbar konstnärligt och skapande med kultur och är egenföretagare är välkommen på en tvådagarskurs i digital marknadsföring, att livestreama film, att bygga en webbshop och skapa en podd. Kursen är på Kulturkvarteret i Örebro den 19-20 oktober. Anmäl dig senast den 11 oktober.

tis 19 okt - ons 20 okt 2021
09:00 - 17:00
mån 11 okt 2021
Kulturkvarteret i Örebro

Vi följer myndigheternas restriktioner gällande begränsning av smittspridning och kommer att vistas i stora lokaler där vi kan hålla avstånd.

Vi ber alla deltagare att följa rådande rekommendationer och avboka sin plats vid eventuell sjukdom.

Hur anmäler jag mig?

Anmäl dig via länken senast den 11 oktober. Det finns ett begränsat antal platser. Det är först till kvarn som gäller!

Vid förhinder eller sjukdom behöver du avboka din plats så att någon annan får möjlighet att delta istället.

Målgrupp

Kulturföretag och fria kulturskapare i Örebro län. Du som har utbildning och tidigare erfarenhet av arbete inom något kulturområde, men ännu inte kommit igång med ditt eget företagande är också välkommen.

Om kursen

Kursen är kostnadsfri och det krävs inga förkunskaper för att kunna delta.

Alla inslag är upplagda som en introduktion och erbjuder även en viss fördjupning för dig som redan har tidigare erfarenhet.

Vi varvar digital fortbildning med tid för samtal och möten över genregränser.

Dag 1: 19 oktober

Dag ett får du lyssna på fyra inspirerande föreläsningar:

  • Digital marknadsföring – Elin Häggberg
  • Livestreamad film – Mikael J. Boson
  • Att skapa en webshop – Victor Morsing & Mikael Gustafsson
  • Att starta en podd – Kerstin Önnebo

Dag 2: 20 oktober

Dag två får du välja två workshops (á tre timmar vardera) inom två av ämnena från föregående dag. Du får arbeta praktiskt och får verktyg som du kan applicera på ditt företag.

Om föreläsarna och kursinnehållet

Digital Marknadsföring – Elin Häggberg

Elin Häggberg är journalist, föreläsare, medievetare, tekniknörd och digital designer. Hon har byggt upp och driver teknikbloggen Teknifik som blev Årets Varumärke 2017 och hon fick även Womengineers pris för Best Informer 2018.

I sin föreläsning kommer Elin att ge en överblick och introduktion till dagens digitala medielandskap med särskilt fokus på just kulturutövare och kulturbranschen. Under den praktiska workshoppen lär hon ut hur man tar fram en enkel målgruppsanalys och strategi, gör innehåll med fokus på foto/video med mobilen, publicering, aktivering och enkel annonsering.

Allting med fokus på att få ut så mycket som möjligt av så liten insats som möjligt och anpassat från nybörjare till dig som redan håller på en del.

Livestreamad film – Mikael J. Boson

Mikael J. Boson är filmfotograf, bildproducent och filmproducent. Han har bildproducerat bland annat fotboll i Svenska Cupen samt konserter i Berwaldhallen. Han har jobbat professionellt med film i cirka 12 år och drivit flera produktionsbolag.

Under föreläsningen berättar Mikael hur en livesändning över internet fungerar. Vad som händer med bildströmmen, vad det finns för faror och begränsningar, nyttiga råd om kameran, bra ljud och hur man ska tänka för att det ska bli behagligt att titta på för åskådaren.

Under workshoppen kommer vi prova på att livesända på två olika sätt; ett mer komplicerat med professionell bildmixer och riktiga kameror, ett annat med iPads och iPhones som vi sammankopplar med en applikation.

Att skapa en webshop – Victor Morsing & Mikael Gustafsson

Victor Morsing är projektledare och Mikael Gustafsson webbutvecklare på Easypartner Advago som jobbar med företags digitala närvaro och ekonomiska tillväxt. I mer än 10 år har de byggt e-handel till mindre och större kunder runt om i Sverige.

Under den här föreläsningen och workshoppen kommer de leda er igenom processen att starta och driva en e-handel. De erbjuder praktiska verktyg och visar steg för steg från hur man kommer igång till slutförande.

De tar även upp strategier hur man kan nå en större publik, hur man ska tänka runt marknadsföring, smidiga arbetsmetoder och hur man får en e-handel att bli bärkraftig och självgående.

Att starta en podd – Kerstin Önnebo

Kerstin Önnebo har sedan 2014 drivit Skrivarpodden som hittills släppt ungefär 150 avsnitt. Där intervjuar hon författare, skrivpedagoger och personer från förlagsvärlden. Sedan 2018 har hon även gjort poddar på uppdrag av bland annat Bokmässan i Göteborg, Kumbro samt Bronner & Bronner.

I sin föreläsning berättar Kerstin om podcasten som format och dess fördelar, vad som är bra ämnen, hur man översätter fysiska samtal till poddformatet och hur man kan bygga upp ett avsnitt.

Under workshoppen jobbar vi praktiskt med att göra en trailer genom att skriva manus och spela in. Därefter kommer redigering och musiksättning och till sist går vi igenom hur man lägger ut den och får spridning.

Bakgrund

Kartläggningen Kultur i Örebro län under coronapandemin som Region Örebro län genomförde 2020 visade att kulturföretag och fria kulturskapare har ett behov av digital utveckling.

Utbildningen har tagits fram av Ina Knutsson, samordnare digital kulturutveckling, utifrån samtal med en referensgrupp av fria kulturskapare i Örebro län.

Kontakter

Johanna Ström

Utvecklingsledare: Dans