Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Familjerådgivningen Lindesberg

Att leva tillsammans i en parrelation och i en familj kan innebära svårigheter vid olika tidpunkter i livet. Då kan ni vända er till Familjerådgivningen. Vårt mål är att tillsammans skapa möjlighet till förtroendefulla samtal som underlättar förändring.

Familjerådgivningen är till för er som är 18 år och äldre och som har problem i par- eller familjerelationen eller är separerade och bor i Örebro län.

I Örebro län är det Region Örebro län som erbjuder familjerådgivning på uppdrag av länets kommuner.

Telefonnummer

019-602 74 64

Telefontider

Tisdag-Tisdag 13.00-14.30

Det finns många olika orsaker till att gå i familjerådgivning. Här är några exempel:

  • När ni har svårt att prata med varandra på ett sätt där ni känner er förstådda och lyssnade på.
  • När ni är nyblivna föräldrar och har svårt att förstå varandra och att få ihop föräldraskap och parrelation.
  • När ni undrar vart känslorna tog vägen.
  • När bråk går över styr och någon blir rädd.
  • När det blir kränkningar eller blir våldsamt.
  • När ni har problem med närhet, intimitet och den sexuella relationen.
  • När ni har tappat förtroendet för varandra.
  • När otrohet har kommit in i bilden.
  • När det blir problematiskt att ha flera kärleksrelationer samtidigt
  • När ni upplever utmaningar i nya familjekonstellationer, t ex styvfamiljer.
  • När ni tänker olika kring barnen och har svårt att prata om det.
  • När det finns funderingar kring separation.
  • När ni behöver sortera och göra färdigt separationen.
  • När det blir svårt i andra familjerelationer till exempel vuxna syskon, föräldrar och vuxna barn eller svärföräldrar.

Sök hjälp tidigt

Sök hjälp tidigt och investera på så sätt i betydelsefulla relationer. Det blir svårare att reda ut problem ju längre ni väntar med att ta hjälp.

Så går samtalen till

Samtalen är frivilliga och vi avsätter ca 1,5 timme. Därefter bestämmer vi tillsammans hur ofta vi ska ses, vanligtvis brukar det vara var annan vecka. Det finns ingen begränsning i antal samtal.

Hur många samtal får vi?

I Örebro län görs bedömningen av antal samtal av familjerådgivaren.

Sträng sekretess

Familjerådgivningen omfattas av särskilda lagar gällande sekretess, uppgiftsskyldighet, anmälningsskyldighet och vittnesplikt. Familjerådgivningen har en särskilt sträng sekretess vilket bland annat innebär att ni har rätt att vara anonyma och att det inte förs några journaler.

För mer information om:

  • Sekretess och uppgiftsskyldighet: SFS 2009:400. Offentlighets- och sekretesslag
  • Anmälningsskyldighet: SFS 2001:453. Socialtjänstlag, SFS 1962:700. Brottsbalken
  • Vittnesplikt: SFS 1942:740. Rättegångsbalken

Lagar finns att läsa på Riksdagens webbplats.

Vad kostar det?

Familjerådgivningen i Örebro län tar ut en avgift på 250 kronor per samtal.

Vad har familjerådgivaren för utbildning?

Familjerådgivare som arbetar i eller på uppdrag av en kommun måste ha en beteendevetenskaplig utbildning, till exempel socionom, psykolog eller liknande. De flesta kommuner ställer också krav på att rådgivaren ska ha vidareutbildning i psykoterapi, familjeterapi och sexologi. Många är även psykoterapeuter.

Familjerådgivare kan också bli auktoriserade av Föreningen Sveriges Kommunala Familjerådgivare.

Vi riktar oss till invånare i hela länet och har mottagningar i Örebro, Hallsberg, Karlskoga och Lindesberg.

Observera att vi erbjuder förstagångssamtal till par och familjer. Vill du boka ett individuellt samtal är du välkommen att ringa oss under telefontid. 

Boka möte med Familjerådgivningen – digitalt eller fysiskt

Ni kan själva se vilka lediga tider vi har och boka den tid som passar er bäst. Observera att du som gör bokningen måste identifiera dig med e-legitimation för att boka tiden. Inloggningen är säker och all lagring av uppgifter sker i krypterad form.

Vill ni vara helt anonyma kan du ringa oss på mottagningen för att boka tid.

Gör så här för att se våra lediga tider och boka:

  1. Surfa till adressen https://se.visibacare.com/region-orebro/familjeradgivning
  2. Välj Digitalt besök eller Besök på mottagningen
  3. Välj tid och boka
  4. Logga in med din e-legitimation
    (om det är första gången du använder tjänsten får du fylla i dina uppgifter under "Min profil")

Om ni vill ringa och boka tid

När ni ringer till Familjerådgivningen får ni aktuell information om våra telefontider på telefonsvararen.

Ni har möjlighet att vara anonyma, det vill säga ni behöver inte berätta vad ni heter eller vart ni bor. 

Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, det gäller även vid ett videosamtal. 

  • Se till att ha en vara på en plats med bra internetuppkoppling.
  • Koppla upp dig i god tid innan videosamtalet ska börja, så att du vet att allt fungerar som det ska.
  • Se till att du befinner dig i en ostörd miljö när du har ett videosamtal. Det är både för din egen skull och för att den du pratar med ska höra vad du säger. Det är också bra med tanke på sekretessen.
  • Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig.
  • Ställ kameran så att den är i nivå med dina ögon. Då kan den du pratar med se dig rakt framifrån och kan titta dig i ögonen.
  • Det kan vara bra att använda ett headset, om du behöver anteckna.
  • Försök att hålla dig stilla. Bildkvalitén blir till exempel mycket sämre av att du går omkring.
  • Använd mobilens lampa för att det ska synas bättre om du ska filma någonting som är trångt och mörkt, till exempel inne i ett öra.

Om du inte har använt appen Digital mottagning tidigare

  • I god tid före ditt vårdmöte, ladda ner appen "Digital mottagning" till din mobiltelefon:

    google play höjd 40.pngappstore-lrg.png

    Till android
    Till iPhone/iPad

  • Öppna appen och logga in med din e-legitimation

  • Appen kommer be dig att fylla i dina uppgifter under "Min profil". Gör det redan nu så sparar du tid. Det behöver du annars göra innan vårdmötet

Behöver du tolk?

Har du svårt att förstå eller tala svenska kan du be att få hjälp av en tolk. Det gäller även om du har en hörselnedsättning, synnedsättning eller dövblindhet och behöver tolk.

Tala om att du behöver tolk när du bokar ditt vårdbesök och vilken sorts tolk du behöver. Har du bokat via e-tjänst behöver du höra av dig i god tid innan besöket för att berätta att du behöver tolk.  

Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får berätta något om dig för någon annan. Det kostar dig ingenting att ha tolk eller teckenspråkstolk under ditt vårdbesök.

Tolkning till mitt språk (1177.se)

Tolktjänster vid funktionsnedsättning (1177.se)

Digitalt vårdmöte med teckenspråkstolk

Digitala vårdbesök fungerar precis som fysiska besök, med den skillnaden att patienten, personalen från hälso- och sjukvården, och teckenspråkstolken befinner sig på olika platser och kommunicerar digitalt.

Det är hälso- och sjukvården som bokar teckenspråkstolk till det digitala vårdmötet. 

När ni är flera personer som sitter på samma plats och ska delta i ett videomöte är det oftast enklast att använda en dator med webbkamera. Då kan alla se varandra. Men det går också att använda appen Digitala mottagningen i mobiltelefonen.

  1. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  2. Då surfar du till adressen https://se.visibacare.com/region-orebro och väljer "Mina ärenden"
  3. Logga in med din e-legitimation
  4. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.
  5. Testa din uppkoppling via bredbandskollen

  1. Ladda ner appen "Digital mottagning" till din mobiltelefon:

    google play höjd 40.pngappstore-lrg.png

    Till android
    Till iPhone/iPad

  2. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  3. Då går du in i appen och väljer "Mina ärenden"
  4. Logga in med din e-legitimation
  5. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.

Ett besök hos Familjerådgivningen kostar 250 kr.

Undvik parfym och starka dofter av hänsyn till andra patienter som kan ha andningsbesvär eller allergier.

Får barn följa med till Familjerådgivningen?

På familjerådgivningen träffar vi vuxna men finns det barn (0-18 år) med i bilden lyfter vi alltid deras perspektiv, det är en viktig del i vårt uppdrag. Hur barn har det i vardagen med sina föräldrar och andra viktiga vuxna är en angelägen fråga för oss. Det kan finnas situationer när vi träffar barn enskilt också. 

Läs mer om Familjerådgivning när man har barn

Behöver du tolk?

Har du svårt att förstå eller tala svenska kan du be att få hjälp av en tolk. Det gäller även om du har en hörselnedsättning, synnedsättning eller dövblindhet och behöver tolk.

Tala om att du behöver tolk när du bokar ditt vårdbesök och vilken sorts tolk du behöver. Har du bokat via e-tjänst behöver du höra av dig i god tid innan besöket för att berätta att du behöver tolk.  

Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får berätta något om dig för någon annan. Det kostar dig ingenting att ha tolk eller teckenspråkstolk under ditt vårdbesök.

Tolkning till mitt språk (1177.se)

Tolktjänster vid funktionsnedsättning (1177.se)

Avboka om du inte kan komma på ditt besök

Om du inte kan komma på ett bokat besök är det viktigt att du avbokar eller ombokar din tid senast 24 timmar innan besöket. Då ger du någon annan som väntar en möjlighet att få din tid. Du kan boka av eller boka om via våra e-tjänster eller genom att kontakta din mottagning på telefon. 

Att inte avboka eller omboka kostar pengar

Varför är det viktigt att avboka sin tid? Jo, får vi veta att du inte kan komma på den bokade tiden senast 24 timmar innan besöket kan vi erbjuda tiden till en annan patient. På så sätt kan du hjälpa till att minska väntetiderna i vården. 

Om du inte kommer på din bokade tid utan att ha avbokat eller ombokat i tid får du betala en uteblivandeavgift, vanligtvis 200 kr. Om besöksavgiften hade varit högre blir uteblivandeavgiften den samma som besöksavgiften skulle ha varit. 

Avgiften gäller även personer under 20 år och över 85 år och oavsett om du har frikort eller inte.  

Lista över alla typer av patientavgifter i Region Örebro län - 1177.se 

Så gör du för att avboka eller omboka din tid

Kontakta mottagningen du har en tid hos för att avboka eller omboka din tid.

Många mottagningar har e-tjänster där du kan göra det, andra får du kontakta via telefon. Ofta talar du då in ett meddelande på en telefonsvarare.

Hitta din mottagning

Boka, omboka eller avboka tid via e-tjänst (1177.se)   

Avboka via appen

Så avbokar du via appen Digital mottagning

  1. Öppna appen "Digital mottagning" i din mobiltelefon:
    Appikon_DigitalMottagning.png
  2. Välj "Mina ärenden" och logga in med e-legitimation.
  3. Öppna det vårdmöte du vill avboka. Längst ner hittar du "avboka besöket":
    Besoksvy_appen.png

Besöksadress

Kristinavägen 49 C, 1 tr. 711 30 Lindesberg

Visa på karta

Postadress

Familjerådgivningen
Box 1613
701 16 Örebro
Entré