Region Örebro bezirk Region Örebro bezirk

Kuling-stödgrupp vid psykisk sjukdom hos en förälder i familjen

Kuling är en stödverksamhet som vänder sig till barn och föräldrar där en förälder har en psykiatrisk diagnos. Vi har olika former av stödgrupper, både för barn och föräldrar.

-För dig som är 6 år eller äldre och lever med en eller flera föräldrar som har en psykiatrisk diagnos.
-För dig som är förälder och har en psykiatrisk diagnos.
-För dig som är förälder och har barn med tillsammans med någon som har en psykiatrisk diagnos.

Tisdagar 08:00-15:00

Psykosvårdens öppenvård Folkungagatan 33, vån 3 Örebro

Kontaktcenter hjälper dig

Behöver du hjälp med att genomföra ett ärende på 1177.se? Har frågor om faktura, betalning eller frikort? Eller att hitta kontaktuppgifter till vården?

Kontaktcenter guidar dig

Så söker du stöd hos oss

För att få stöd av Kuling behöver en eller båda föräldrarna ha en psykiatrisk diagnos. Föräldern behöver ej ha en pågående vårdkontakt. Till oss kommer du utan remiss och besöken är kostnadsfria.

Barn och ungdomsgrupper

Här får du som barn /ungdom träffa andra i liknande situation. Du får kunskap om psykisk sjukdom och stöd i hur du kan hantera din situation. Gruppen träffas 1 gång /veckan och följer skolårets terminer.

Föräldragrupper

Här får du som förälder hjälp och stöd att hantera din föräldraroll och kunskap i hur psykisk ohälsa påverkar ditt föräldraskap. Det finns grupper både för dig som har en psykiatrisk diagnos och för dig som har barn tillsammans med någon som är sjuk. Gruppen träffas 8-10 gånger.

Filmen visar delar av kulings barn- och ungdomsverksamhet.

Du som är anhörig till någon som lever med ett psykiatriskt tillstånd eller en psykiatrisk diagnos kan ibland själv behöva rådgivande stöd och handledning.

Kontaktuppgifter och mer information om stöd till dig som är anhörig hittar du här.