Region Örebo county Region Örebo county
Search

Familjerådgivningen Lindesberg

Att leva tillsammans i en parrelation och i en familj kan innebära svårigheter vid olika tidpunkter i livet. Då kan ni vända er till Familjerådgivningen. Vårt mål är att tillsammans skapa möjlighet till förtroendefulla samtal som underlättar förändring.

Familjerådgivningen är till för er som är 18 år och äldre och som har problem i par- eller familjerelationen eller är separerade och bor i Örebro län.

I Örebro län är det Region Örebro län som erbjuder familjerådgivning på uppdrag av länets kommuner.

Phone number

019-602 74 64

Phone hours

Tisdagar 13:00-14:30

Text phone

019-670 25 42

Visiting adress

Banvägen 24 A 711 31 Lindesberg Entré på baksidan av huset som ligger upp mot backen.
Entré

Nu kan ni själva boka tid när det passar er

Familjerådgivningen erbjuder både digitala och fysiska besök på våra mottagningar.

Boka här

Kontaktcenter hjälper dig

Behöver du hjälp med att genomföra ett ärende på 1177.se? Har frågor om faktura, betalning eller frikort? Eller att hitta kontaktuppgifter till vården?

Kontaktcenter guidar dig

Det finns många olika orsaker till att gå i familjerådgivning. Här är några exempel:

  • När ni har svårt att prata med varandra på ett sätt där ni känner er förstådda och lyssnade på.
  • När ni är nyblivna föräldrar och har svårt att förstå varandra och att få ihop föräldraskap och parrelation.
  • När ni undrar vart känslorna tog vägen.
  • När bråk går över styr och någon blir rädd.
  • När det blir kränkningar eller blir våldsamt.
  • När ni har problem med närhet, intimitet och den sexuella relationen.
  • När ni har tappat förtroendet för varandra.
  • När otrohet har kommit in i bilden.
  • När det blir problematiskt att ha flera kärleksrelationer samtidigt
  • När ni upplever utmaningar i nya familjekonstellationer, t ex styvfamiljer.
  • När ni tänker olika kring barnen och har svårt att prata om det.
  • När det finns funderingar kring separation.
  • När ni behöver sortera och göra färdigt separationen.
  • När det blir svårt i andra familjerelationer till exempel vuxna syskon, föräldrar och vuxna barn eller svärföräldrar.

Sök hjälp tidigt

Sök hjälp tidigt och investera på så sätt i betydelsefulla relationer. Det blir svårare att reda ut problem ju längre ni väntar med att ta hjälp.

Så går samtalen till

Samtalen är frivilliga och vi avsätter ca 1,5 timme. Därefter bestämmer vi tillsammans hur ofta vi ska ses, vanligtvis brukar det vara var annan vecka. Det finns ingen begränsning i antal samtal.

Hur många samtal får vi?

I Örebro län görs bedömningen av antal samtal av familjerådgivaren.

Sträng sekretess

Familjerådgivningen omfattas av särskilda lagar gällande sekretess, uppgiftsskyldighet, anmälningsskyldighet och vittnesplikt. Familjerådgivningen har en särskilt sträng sekretess vilket bland annat innebär att ni har rätt att vara anonyma och att det inte förs några journaler.

För mer information om:

  • Sekretess och uppgiftsskyldighet: SFS 2009:400. Offentlighets- och sekretesslag
  • Anmälningsskyldighet: SFS 2001:453. Socialtjänstlag, SFS 1962:700. Brottsbalken
  • Vittnesplikt: SFS 1942:740. Rättegångsbalken

Lagar finns att läsa på Riksdagens webbplats.

Vad kostar det?

Familjerådgivningen i Örebro län tar ut en avgift på 250 kronor per samtal.

Vad har familjerådgivaren för utbildning?

Familjerådgivare som arbetar i eller på uppdrag av en kommun måste ha en beteendevetenskaplig utbildning, till exempel socionom, psykolog eller liknande. De flesta kommuner ställer också krav på att rådgivaren ska ha vidareutbildning i psykoterapi, familjeterapi och sexologi. Många är även psykoterapeuter.

Familjerådgivare kan också bli auktoriserade av Föreningen Sveriges Kommunala Familjerådgivare.

Familjerådgivningen har mottagningar i Örebro, Hallsberg, Karlskoga och Lindesberg. Du väljer själv vilken mottagning du vill träffa. 

Observera att vi erbjuder förstagångssamtal till par och familjer. Vill du boka ett individuellt samtal är du välkommen att ringa 019-602 74 64 under telefontid. 

Boka möte med Familjerådgivningen – digitalt eller fysiskt

Ni kan själva se vilka lediga tider vi har och boka den tid som passar er bäst. Observera att du som gör bokningen måste identifiera dig med e-legitimation för att boka tiden. Inloggningen är säker och all lagring av uppgifter sker i krypterad form.

Vill ni vara helt anonyma kan du ringa oss på mottagningen för att boka tid.

Gör så här för att se våra lediga tider och boka:

  1. Surfa till adressen https://se.visibacare.com/region-orebro/familjeradgivning
  2. Välj Digitalt besök eller Besök på mottagningen
  3. Välj tid och boka
  4. Logga in med din e-legitimation
    (om det är första gången du använder tjänsten får du fylla i dina uppgifter under "Min profil")

Om ni vill ringa och boka tid

När ni ringer till Familjerådgivningen får ni aktuell information om våra  telefontider på telefonsvararen.

Ni har möjlighet att vara anonyma, det vill säga ni behöver inte berätta vad ni heter eller vart ni bor. 

Se till så att du förstår

När du är hos läkare eller träffar annan vårdpersonal är det viktigt att du förstår vad som sägs och vad det innebär. Vårdpersonalen ska se till att du förstår informationen, till exempel hur läkemedel ska tas. Det viktigaste kan du be att få nedskrivet. Du kan också ta med dig en anhörig eller närstående som kan hjälpa dig.

 

Behöver du tolk?

Har du svårt att förstå eller tala svenska kan du be att få hjälp av en tolk. Det gäller även om du har en hörselnedsättning, synnedsättning eller dövblindhet och behöver tolk.

Tala om att du behöver tolk när du bokar ditt vårdbesök och vilken sorts tolk du behöver. Har du bokat via e-tjänst behöver du höra av dig i god tid innan besöket för att berätta att du behöver tolk.  

Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får berätta något om dig för någon annan. Det kostar dig ingenting att ha tolk eller teckenspråkstolk under ditt vårdbesök.

Tolkning till mitt språk (1177.se)

Tolktjänster vid funktionsnedsättning (1177.se)

Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, det gäller även vid ett videosamtal. 

  • Se till att ha en vara på en plats med bra internetuppkoppling.
  • Koppla upp dig i god tid innan videosamtalet ska börja, så att du vet att allt fungerar som det ska.
  • Se till att du befinner dig i en ostörd miljö när du har ett videosamtal. Det är både för din egen skull och för att den du pratar med ska höra vad du säger. Det är också bra med tanke på sekretessen.
  • Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig.
  • Ställ kameran så att den är i nivå med dina ögon. Då kan den du pratar med se dig rakt framifrån och kan titta dig i ögonen.
  • Det kan vara bra att använda ett headset, om du behöver anteckna.
  • Försök att hålla dig stilla. Bildkvalitén blir till exempel mycket sämre av att du går omkring.
  • Använd mobilens lampa för att det ska synas bättre om du ska filma någonting som är trångt och mörkt, till exempel inne i ett öra.

När ni är flera personer som sitter på samma plats och ska delta i ett videomöte är det oftast enklast att använda en dator med webbkamera. Då kan alla se varandra. Men det går också att använda appen Digitala mottagningen i mobiltelefonen.

  1. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  2. Då surfar du till adressen https://se.visibacare.com/region-orebro och väljer "Mina ärenden"
  3. Logga in med din e-legitimation
  4. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.
  5. Testa din uppkoppling via bredbandskollen

  1. Ladda ner appen "Digital mottagning" till din mobiltelefon:

    google play höjd 40.pngappstore-lrg.png

    Till android
    Till iPhone/iPad

  2. Du får en påminnelse via SMS strax innan din bokade tid
  3. Då går du in i appen och väljer "Mina ärenden"
  4. Logga in med din e-legitimation
  5. Välj aktuellt besök och vänta på att vi startar ditt digitala vårdbesök.

E-legitimation för åldern 13-17 år

Från den dag som barnet fyller 13 år kan föräldrar och vårdnadshavare inte längre logga in och göra sina barns vårdärenden. 

Barnet behöver därför en egen e-legitimation för att logga in. 

Freja e-ID Plus är en gratis, svensk e-legitimation

Vi rekommenderar barn och unga mellan 13 och 17 år att skaffa Freja e-id Plus. Den här e-legitimationen kräver inte att förälder eller vårdnadshavare följer med barnet, utan barnet kan på egen hand gå till ett ombud för att skaffa det. 

Så här skaffar du Freja e-ID Plus (Freja+)

Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id

Mobilt bank-id och mobilt säkerhets-id ser likadana ut på din mobiltelefon. Det är inte alltid lätt att veta vilken typ av e-legitimation du har. 

Med ett mobilt säkerhets-id kan du inte logga in på 1177.se. För detta krävs mobilt bank-id. 

Vissa banker utfärdar mobilt bank-id till ungdomar under 18 år, men inte alla. Kontrollera med din bank vad som gäller!

Så här beställer du mobilt bank-id

Avboka om du inte kan komma på ditt besök

Om ni inte kan komma på ett bokat besök är det viktigt att ni avbokar eller ombokar er tid. Då ger ni någon annan som väntar en möjlighet att få er tid.

Om du avbokar senare än 24 timmar innan besöket eller uteblir utan att avboka får du betala en uteblivandeavgift på 250 kr. 

Så avbokar du

Om du har bokat tiden på egen hand går du in här för att avboka

Om det är mindre än 24 timmar innan besöket behöver du ringa oss. 

Avgift för besök

Ett besök hos Familjerådgivningen kostar 250 kr.

Undvik parfym och starka dofter

Undvik parfym och starka dofter av hänsyn till andra patienter som kan ha andningsbesvär eller allergier.

Behöver du tolk?

Har du svårt att förstå eller tala svenska kan du be att få hjälp av en tolk. Det gäller även om du har en hörselnedsättning, synnedsättning eller dövblindhet och behöver tolk.

Tala om att du behöver tolk när du bokar ditt vårdbesök och vilken sorts tolk du behöver. Har du bokat via e-tjänst behöver du höra av dig i god tid innan besöket för att berätta att du behöver tolk.

Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får berätta något om dig för någon annan. Det kostar dig ingenting att ha tolk eller teckenspråkstolk under ditt vårdbesök.

Tolkning till mitt språk (1177.se)

Tolktjänster vid funktionsnedsättning (1177.se)

Informationsblad