Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Lättläst

Här hittar du information om
lättläst svenska från Region Örebro län.

Lättläst på webb

En del sidor på webbplatsen
finns på lättläst svenska.
De lättlästa sidorna
handlar om samma sak
men är skrivna på ett enklare sätt.

På vår webbplats
finns den lättlästa texten på samma ställe
som den vanliga webbsidan.

Så här ser det ut
på en sida som har en lättläst sida.

Här visar vi bilder.
Det fungerar inte om du klickar på dem här på sidan.
Du måste gå in på den sida du vill läsa och klicka.

Klicka på fliken LL Lättläst
för att komma till den lättlästa sidan.

Bild på lättlästflik för att komma till en lättläst sida.


När du vill komma tillbaka
till den vanliga sidan.
Klickar du på Visa fullständig version av denna sida.

Bild på lättlästflik tillbaka

Många vill läsa lättläst

Det är många som vill läsa lättläst.
Det kan vara de som har dyslexi
de som inte kan svenska så bra
eller de som helt enkelt behöver läsa enklare texter.

En webbkarta för att komma till de lättlästa sidorna

På sidan om den här texten,
till höger, ser du rubriken
Lättläst på webbplatsen.
Om du klickar på den,
kommer du till en karta
över alla lättlästa sidorna
som finns på webbplatsen. 

När du klickar för att komma till kartan
kan det ta lite lång tid.
Det tar en stund att hämta alla sidorna i listan.
Vänta så kommer den.

Lättlästa trycksaker

Vissa av vår tryckta information
finns på lättläst svenska,
till exempel en del sidor i Regionkatalogen.
I högerspalten finns de som pdf.

Lättläst i Tebladet

I vår tidning Tebladet
finns några lättlästa nyheter
i varje nummer som skickas ut till alla som bor i länet.


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 12 juli 2018

Innehållsansvarig: Lena Hagsten

Publicerad av Lena Hagsten

Kontakt

Har du frågor om lättläst
kan du ta kontakt med
Lena E. Hagsten som är kommunikatör
och jobbar med lättläst.

Telefonnummer 019-602 73 52
eller skriv e-post

Lättlästa trycksaker