För att fler ska välja bussen framför bilen anpassas gatorna för Citylinjen i Örebro – ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem som består av bussar med hög turtäthet, egna körfält, anpassade hållplatser och förtur i trafikkorsningar.
Under 2025 anpassas Universitetsplatsen, delsträcka 6, för Citylinjen.
Under 2025 görs Universitetsplatsen om till bussgata för att skapa en god framkomlighet för bussen och en trafiksäkrare miljö för gående och cyklister, framför allt genom att bilar inte längre kan köra om bussen vid hållplatsen.
Biltrafiken leds tillfälligt om via Forskarvägen till Sörbyängsvägen. Detta i väntan på den nya huvudgatan mellan Norrköpingsvägen och Åstadalsvägen, som planeras byggas i samband med den planerade stadsdelen Tybbleängen.
Universitetsplatsen:
- Citylinjen kör på egna busskörfält genom cirkulationsplatsen vid Universitetet, som regleras med trafiksignal, för att bussen ska få kortare restid och prioriteras mot övrig trafik.
- Citylinjen kör i egna körfält för bussen på Universitetsallén, mellan cirkulationsplatsen och Tybble, som är försedda med trafiksignaler med signalprioritering – en funktion som gör att bussen prioriteras i korsningen. Det bidrar till att förkorta restiden och förbättra punktligheten för bussen.
- Bussens körfält markeras med röd asfalt. Vid Tybble ansluter busskörfälten till den redan ombyggda delen av Universitetsallén och Rudbecksgatan.
- Busshållplats Rundstigen på Åstadalsvägen tas bort, eftersom busshållplats Universitetsplatsen ligger nära och båda hållplatserna skulle innebära för täta stopp för att kunna följa tidsschemat.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 17 oktober 2025