Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Frågor och svar om e-rekrytering inom Region Örebro län

Hur söker jag jobbet?

Hur skapar jag en användare?

Lösenord eller användare är fel, hur gör jag?

Hur hittar jag de lediga jobben när jag har loggat in?

Hur ändrar jag uppgifter i min ansökan?

Varför kan jag inte bifoga bilagor?

Varför loggas jag ut?

Varför behövs ett polisregisterutdrag för vissa tjänster?

Kan jag spara min ansökan innan jag skickar in den?

Hur meddelar jag ny adress/e-postadress eller nytt telefonnummer?

När får jag veta om jag har fått jobbet?

Hur får jag ett nytt lösenord?

Hur återtar jag ansökan?

Hur tar jag bort mitt användarkonto?

Hur många filer kan jag bifoga till min ansökan?

Hur gör jag om jag får tekniska problem när jag söker jobb?

Hur söker jag jobbet?

Har du hittat en tjänst du vill söka klickar du på annonsen och sedan på logga in. Du måste ha en användkonto för att söka. Läs mer om hur du skaffar ett användarkonto under ”Hur skapar jag en användare?”. Klicka sedan på ”Lediga jobb” och välj det jobb du vill söka. Klicka på annonsen och sedan ”Sök tjänst”. Fyll i dina uppgifter och klicka på ”Skicka in”.

Hur skapar jag en användare?

  1. På sidan där jobben listas, klicka på knappen ”Logga in” och välj ”Ny användare”.
  2. Fyll i det användarnamn du vill ha (din e-postadress). Kontrollera en extra gång att adressen är rättstavad.
  3. Fyll i ett lösenord som du vill ha.
  4. Fyll i de tecken bokstäver och eventuella siffror, som visas i rutan, till exempel ZF4L2.
  5. Fyll i dina personuppgifter.

När du är klar och har sparat dina uppgifter så har du ett användarkonto för att kunna söka jobb. Det innebär inte att du har anmält dig som arbetssökande hos oss. Du måste söka den/de tjänster du är intresserad av. Klicka på den tjänst du vill söka, klicka därefter på ”Sök tjänst” och besvara frågorna.

Lösenord eller användarnamn är fel, vad gör jag?

Kontrollera att du skrivit in rätt användarnamn och lösenord.

Hur hittar jag de lediga jobben när jag har loggat in?

  1. Välj det jobb du önskar söka och klicka på det jobbet, så att du ser annonsen.
  2. Längst ner på annonsen klickar du på ”Sök tjänst”.
  3. Besvara några frågor och klicka på ”Spara” på sista sidan som är en sammanfattning.

Hur ändrar jag uppgifter i min ansökan?

Du kan uppdatera din ansökan till och med sista ansökningsdagen genom att klicka på rubriken till tjänsten och sedan klicka på ”Uppdatera ansökan”. Efter sista ansökningsdag kan du inte uppdatera dina uppgifter. 

Varför kan jag inte bifoga bilagor?

Bilagans namn får inte innehålla mer än 49 tecken. OBS! Mellanslag räknas som ett tecken. Du kan bara bifoga tre bilagor åt gången. Vill du bifoga fler än tre bilagor bifogar du de första tre bilagorna, skickar in ansökan och går sedan tillbaka för att uppdatera din ansökan. Gå in under ”Bifogar bilagor” och bifoga resterande bilagor.  

Varför loggas jag ut?

Det finns en säkerhetsinställning i systemet som gör att du loggas ut om du stannar längre än 40 minuter på varje fråga. Säkerhetsinställningen finns för din skull. Om du sitter vid en så kallad publik dator, till exempel på arbetsförmedlingen eller på biblioteket, är det meningen att du ska loggas ut automatiskt efter 40 minuter, om du skulle gå ifrån datorn och glömma bort att logga ut. Det är bra om du har ett cv och ett personligt brev i en pdf-fil eller ett word-dokument. Då kan du kopiera text från dokumentet till frågorna och sedan bifoga bilagorna i ansökan.

Varför behövs ett polisregisterutdrag för vissa tjänster?

Enligt gällande lagar och förordningar har arbetsgivare inom psykiatrisk sjukvård rätt att i samband med rekrytering/anställning begära utdrag ur belastningsregister och misstankeregister.

Kan jag spara min ansökan innan jag skickar in den?

Nej, det kan du inte göra. Du kan däremot titta på vilka frågor som ställs för varje tjänst genom att klicka på ”Sök tjänst” (utan att vara inloggad). Då kan du i lugn och ro gå igenom och se vilka frågor som ställs och sedan när du är redo kan du logga in och besvara frågorna och skicka in ansökan.

Hur meddelar jag ny adress/e-postadress eller nytt telefonnummer?

  1. Logga in med dina användaruppgifter.
  2. Under rubriken ”Mina uppgifter” kan du uppdatera dina personuppgifter.
  3. Glöm inte att klicka på ”Uppdatera användare” så att dina nya uppgifter sparas.

När får jag veta om jag har fått jobbet?

En rekrytering kan ta olika lång tid. Du kommer alltid att bli kontaktad av rekryterande chef om du blir erbjuden tjänst. Om du inte fått tjänsten får du besked via e-post.

Hur får jag ett nytt lösenord?

  1. Har du glömt ditt lösenord? Gör så här:Klicka på ”Logga in” och välj sedan ”Glömt ditt lösenord”.
  2. Skriv in ditt användarnamn (din e-postadress), så får du per e-post ett provisoriskt lösenord, ett antal siffror.
  3. Logga in med det provisoriska lösenordet inom 24 timmar, annars slutar det att vara giltigt. 
  4. Gå in under ”Mina uppgifter” och ändra det provisoriska lösenord till ett lösenord du själv vill ha.

Hur återtar jag ansökan?

Om sista ansökningsdag inte har passerat kan du återta din ansökan. Logga in och klicka på soptunnan till vänster om rubriken till den tjänst du har sökt. Ansökan försvinner inte från din vy men den markeras som återtagen. Vill du återta din ansökan efter att sista ansökningsdag har passerat måste du meddela den kontaktperson som finns angiven i annonsens upplysningar. 

Hur tar jag bort mitt användarkonto?

Offentliga arbetsgivare är skyldiga att spara ansökningar i två år. På grund av detta kan du inte ta bort ditt användarkonto förrän efter två år.

Hur många filer kan jag bifoga till min ansökan?

Tio stycken.

Hur gör jag om jag får tekniska problem när jag söker jobb?

Försök igen om en stund. Fungerar det inte trots att du väntat ska du ta kontakt med kontaktpersonen på ansökan. 


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 22 augusti 2018

Innehållsansvarig: Helena Svensson

Publicerad av Peter Karlsson

Kontakt

Ifall du har frågor om en viss tjänst, se kontaktpersoner på jobbannonsen ifråga.

Har du allmänna frågor som rör arbete inom Region Örebro län kontakta:
Regionkansliet, HR
Helena Svensson
Tel 019-602 71 21.