Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Välkommen till Tolkcentralen

 

Hösten 2019, verksamheten tvingas att minska utförandet av antalet Vardagstolkningsuppdrag., vilket har sin grund i Hälso- och sjukvårdens svåra ekonomiska läge. Tolkcentralen måste därför minska sina kostnader med ca 2-3 milj kr. Detta innebär att Tolkcentralen tvingas prioritera mer än tidigare, vilket kan komma att innebära att du mindre än tidigare får tolk till det du beställer.

I september utförde Tolkcentralen 84,7 % av alla beställningar, i jämförelse med målet och tidigare perioder om 94 %. Detta innebär att vi idag genomför 84,7 uppdrag av 100 beställningar.

Prioriteringsordningen som är politiskt förankrad säger kortfattat följande:

Under nivå 1 sorterar de akuta uppdragen som ofta består av läkarbesök, besök vid sociala myndigheter, polis och rättsväsende. Även oåterkalleliga händelser såsom dop, vigsel, bröllop och dylikt ges hösta prioritet.
Under nivå 2 sorterar de uppdrag som är kopplade till den personliga situationen och har en direkt betydelse för individens hälsa, livssituation och sociala välbefinnande te x besök inom sjukvården, myndighetsbesök, kontakter med skola och arbetsplats, politiskt förtroendemannaskap samt styrelse- och/eller medlemsmöten i brukarföreningar.
Under nivå 3 sorterar uppdrag som härrör till en brukares fritidssysselsättning som idrottsutövande, studiecirklar och fritidskurser.

Om du inte är nöjd med hur din tolkbeställning hanteras bör du kontakta  lämpligtvis patientnämnden, klicka här.

Läs mer om synpunket på vården här.

Läs hela prioriteringsordningen här. 

 

Tolkcentralens arbete är att erbjuda tolkservice. Våra användare är oftast teckenspråkiga. Verksamheten vänder sig i första hand till personer med dövhet, dövblindhet eller hörselskada. Vi  erbjuder även tolkning via Taltjänst till dig med funktionsnedsättning som rör tal, röst eller språk. Har du behov av språktolk till annat talat språk, kontakta Tolk- och översättarservice.

Vi försöker så långt som möjligt att möta användarens behov. Ibland kan det vara svårt att få tolk på grund av att många behöver våra tjänster samtidigt. De mest belastade tiderna är mellan 10.00- 12.00 och 13.00-15.00 på vardagar. Det kan vara bra att tänka på när man gör sin beställning.

Beställ tolk genom att kontakta oss via telefon, texttelefon eller fax. Våra nummer hittar du i högerspalten här intill. Det går även att beställa tolk via Tolkbeställningsom även finns i vänstermenyn. 
Du kan också ringa via bildtelefoni.net för att beställa tolk. Aktuella nummer hittar du på www.bildtelefoni.net

Vid akuta situationer, exempelvis akut sjukdom, polis mm finns tolk att tillgå dygnet runt, årets alla dagar.
Ring Region Örebro läns växel: 019-602 10 00,
texttelefon 019-670 25 00

Vi arbetar enligt Kammarkollegiets tolkföreskrifter och har tystnadsplikt.

Är du nyfiken på hur det går till att använda tolk, kan du läsa mer under rubriken Vill du veta mer om Tolkcentralen.

Välkommen att höra av dig!

 

 


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 31 oktober 2019

Innehållsansvarig: Magnus Sjögren

Publicerad av Anders Silvetärn

Kortadress: https://www.regionorebrolan.se/tolkcentralen

Kontakt

Besöksadress

Nikolaigatan 3, Örebro

Postadress

Tolkcentralen
Nikolaigatan 3
702 10 Örebro

Telefon

019-602 45 00

E-post

Tolkcentralen

Öppettider

måndag - torsdag, 07:30 - 16:00
fredag, 07:30 - 15:00

Texttelefon

019-670 25 01

Telefontolkning

Måndag-torsdag: 08.00-15.30
Fredag: 08.00-12.00

Bildtelefon

kundtjanst(at)bokatolk.se

  • Facebook
  • 1177 banner
  • Guide för val av hjälpmedel