Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Tolk- och översättarservice

Tolk- och översättarservice arbetar för att underlätta kommunikationen mellan myndigheter och personer som inte talar svenska. Till vår hjälp har vi cirka 300 tolkar och översättare som tillsammans behärskar omkring 85 språk.

Verksamheten styrs av förvaltningslagens 13§:

”En myndighet ska använda tolk och se till att översätta handlingar om det behövs för att den enskilde ska kunna ta till vara sin rätt när myndigheten har kontakt med någon som inte behärskar svenska.

En myndighet ska under samma förutsättningar använda tolk och göra innehållet i handlingar tillgängligt när den har kontakt med någon som har en funktionsnedsättning som allvarligt begränsar förmågan att se, höra eller tala."

Det är myndighetsutövarens ansvar att beställa tolk. Tolk- och översättarservice erbjuder:

• Platstolkning
• Telefontolkning
• Översättning
• Meddelandeservice
• Tolk Online på arabiska
• Kundutbildning – Att tala genom tolk
• Kundutbildning – Kulturkommunikatörer
 


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 2 juli 2018

Innehållsansvarig: Caroline Balkstedt

Publicerad av Jessica Jeppson

Kortadress: https://www.regionorebrolan.se/tolkservice

Ny kund

Här kan du som ännu inte är kund hos Tolk- och översättarservice registrera dina kunduppgifter.

  • Så bokar du tolk