160 utförda trombektomier på ett år tack vare framgångsrikt teamwork

Publicerad: 2022-06-23 13:33

Ett år med trombektomi på USÖ firades med bubbel, snittar och öppet hus vid angiolabbet. Fredrik Calais och Sandra Eriksson har varit med under hela resan och berättar mer tillsammans med neurointerventionisterna Alex Szólics och Hozan Radhi.

neurointervention2.jpg

Hozan Radhi, Alex Szólics, Sandra Eriksson och Fredrik Calais inne i labbet.

Fredrik Calais är överläkare på hjärtsektionen och en av de tre som utför neurointerventionerna. Alex Szólics har lärt upp Hozan Radhi som numera är självgående och någon av dessa två är alltid med vid ingreppen.

– Vi har gjort 160 interventioner under det här första året berättar Fredrik, det är fler än vi förväntade oss, och det har fungerat väldigt bra.

Överläkare Alex Szólics är den som varit med via majoriteten av alla trombektomier och som i början hade jour dygnet runt. Efter ett år med trombektomi berättar Alex om hur det gått:

– Det har gått oväntat bra, bättre än jag förväntade mig och vi har gjort fler ingrepp än vi trodde från början. Vi ligger bra till med tider tack vare att vi sederar alla som klarar sig med det och då går ingreppet snabbare och vi söver bara de vi måste.

Blev det som du tänkt dig?
– Vi hade mycket planeringstid innan vi startade och hann därför planera för alla möjliga situationer. Tack vare två års grundligt förarbete av bland annat Jakob Ström, har hela vårdkedjan fungerat väldigt bra redan från början. Nu ser vi fram emot att utveckla verksamheten och skapa en stabil grund av personer som kan utföra ingreppen och på sikt vill vi även kunna ta emot fler elektiva patienter.

Sandra Eriksson, röntgensjuksköterska berättar om sitt och kollegornas arbete:
– Vi är 14-15 stycken som roterar på den jourlina som blir inringd under dygnets alla timmar när det kommer en trombektomipatient. Det har varit ett roligt år där vi lärt oss mycket. Det är ett nytt område och ny utrustning med mycket tekniskt att lära sig. Vi är ödmjukt stolta över att vi löst det bra. Alla tycker det är kul och vi har ett mycket bra teamwork.

Oftast går man in genom ljumsken och tar sig fram till proppen i hjärnan. Med olika specialverktyg tar man sig fram till proppen via blodkärlen och drar sedan försiktigt ut den. Sandra fortsätter:

– Inget är förutsägbart när det gäller trombektomierna. Tillsammans löser vi alla situationer som uppstår. Man ställer om och löser det som behövs där och då.

neurointervention-katetrar.jpg

Det finns många olika varianter på katetrar beroende på hur patientens kärl ser ut.

Värt att veta

• Ett ingrepp kan ta allt mellan 30 minuter och upp till fem timmar.
  • Patienterna kommer mestadels från Örebro län, men även från Värmland.
  • Efter ingreppet behöver patienten vårdas på sjukhuset från en dag till en vecka beroende på hur det går och hur de mår.
  • De som kommer från Värmland åker tillbaka dit efter en eller två dagar.
  • De flesta patienterna är lite äldre men några få har varit under 40 år.

Senast uppdaterad: den 23 juni 2022