Andreas Svahn: Nu får det vara nog!

Publicerad: 2021-04-30 15:38

Sluta gå på restaurang, sluta spela padel, sluta träna på ditt gym, använd munskydd och sluta handla i grupp. Så drastiskt uttrycker sig regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn fredag 30 april.

Smittspridning ligger fortsatt på en extremt hög nivå i Örebro län. Likaså är sjukvården oerhört hårt belastad med många patienter inlagda på sjukhus, också inom intensivvården. Med hänsyn till detta allvarliga läge rekommenderar smittskyddsläkaren att idrottsföreningar avvaktar med enstaka matcher och endagstävlingar för barn och unga till efter den 16 maj.

Kommunerna i länet har sedan tidigare haft icke nödvändig verksamhet som allmänheten har tillträde till stängd. Smittskyddsläkaren rekommenderar även att detta kvarstår till den 16 maj. Det handlar till exempel om tillträde för vuxna till kommunala träningsanläggningar samt sim- och sporthallar.

- Jag står helt och fullt bakom smittskyddsläkarens beslut. Läget är allvarligt och kräver både svåra och genomgripande åtgärder, säger Andreas Svahn (S), regionstyrelsens ordförande.

Andreas Svahn, regionstyrelsens ordförande.

- Jag har tyvärr inte befogenhet att stänga restauranger, privata gym eller padelhallar, men om barnen avstår fotbollsmatcher eller orienteringstävlingar så kräver jag att vuxna avstår ölen på uteserveringen, padelmatchen med kompisar eller träningspasset på gymmet.

- Sluta handla i grupp, ha munskydd på dig så fort du riskerar komma i närheten av någon annan. Se till att dina tonåringar inte deltar i de lockande vår- och studentfesterna. Helt enkelt, stanna hemma eller rör dig utomhus ensam. Det är vi vuxna som avgör om barnen ska kunna fortsätta gå till skolan och kunna idrotta. Nu är det dags att ta ansvar, så att både barnen och vi andra så småningom kan åter få ett lite mer normalt liv, säger Andreas Svahn.

Bakgrund

Fredag 30 april gick Region Örebro läns smittskyddsläkare ut med rekommendationen att föreningar ska avvakta med matcher och tävlingar för barn och unga, trots att Folkhälsomyndigheten under onsdagen meddelat att man beslutat att göra enstaka matcher och tävlingar utomhus möjliga för barn och unga födda 2002 eller senare.

- Örebro län har nu ett mycket skört läge med hög smittspridning, även bland barn och unga, säger Gunlög Rasmussen.

Smittskyddsläkaren i Region Örebro län rekommenderar föreningar att avvakta med matcher och tävlingar för barn och unga (30 april 2021)

Folkhälsomyndighetens beslut: Barn och unga kan spela matcher utomhus (28 april 2021)

Senast uppdaterad: den 4 juni 2021