Betydelsefull kontakt mellan barn och föräldrar från start

Publicerad: 2023-02-24 07:00

När barn behöver neonatalvård vid förlossningen är det ofta oväntat för föräldrarna. Ungefär 3–10 procent av alla nyfödda barn behöver extra stöd i omställningen till livet utanför livmodern. Omställningen förbättras om barnet får stanna hud mot hud på bröstet hos sin mamma.

Sjukvårdspersonal i förgrunden och föräldrar med ett nyfött barn i bakgrunden.

Enligt Miriam Pettersson skapar den tidiga separationen en väldigt stor otrygghetskänsla hos mamman.

Det traditionella omhändertagandet av barn som behöver extra stöd vid förlossningen, är att man tar ut dem till ett rum utanför förlossningsrummet. Där jobbar man med barnet och brukar då ta med den andre föräldern. Men mamman kan av förklarliga skäl inte följa med.

– Vi vet att den tidiga separationen skapar en väldigt stor otrygghetskänsla hos mamman, hon vet inte vad som händer. Lever mitt barn? Vad händer? Även om personal kommer in och rapporterar vad som händer, så blir det väldigt svårt med separationen för mamman, säger Miriam Petterson som är barnläkare på Universitetssjukhuset Örebro.

Tidigare har man inte förstått hur betydelsefull kontakten mellan barn och föräldrar är redan från start. Forskningen visar att barnets omställning till livet utanför livmodern förbättras om de stannar hud mot hud med mamman. Mjölkproduktionen stimuleras och barnet kommer igång med andningen snabbare och håller kroppstemperaturen bättre.

– Så egentligen är det så dumt. Vi vill ju att barnet ska ställa om fort men vi tar bort det från mamman när vi vet att det skulle hjälpa barnet om det fick stanna kvar hud mot hud, säger Miriam Pettersson.

Det är viktigt att familjen får knyta an till varandra utan onödiga ingrepp – så kallad nollseparation. Ibland behöver det nyfödda barnet vård som inte kan ges hud mot hud hos mamman. Då försöker man i första hand ge barnet behandling nära föräldrarna om det är möjligt.

– När man började förstå betydelsen av närhet så var ju förlossningsrummen för små för att barnbordet skulle få plats inne hos mamman. Då hörde jag talas om ett projekt i Uppsala där man hade skapat en mobil enhet, en ”neopelare”. Den är utrustad med det allra nödvändigaste för att kunna stabilisera barnet hos mamman hud mot hud.

Jag tyckte det lät väldigt intressant när jag hörde talas om det lyckade projektet. Föräldrarna var nöjda och även barnmorskorna och läkarna. Vi fick ta del av förlossningsmiljarden för att köpa in utrustningen, och sedan har vi haft träning med alla barnmorskor. Vi kan inte göra våra förlossningsrum större men det här är ett sätt för oss att komma lite närmare den moderna vården utan att behöva bygga om lokalerna. Nu har vi använt det nya arbetssättet sedan april 2022 och alla är väldigt nöjda, säger Miriam Pettersson.

Text och foto: Maria Bergman

Sjukvårdspersonal hjälper det nyfödda barnet som ligger på mammans bröst.

Man försöker i första hand ge barnet behandling hos mamman hud mot hud.

Sjukvårdspersonal står runt en patient.

Senast uppdaterad: den 24 februari 2023