Du är på Region Örebro läns webbplats.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
access_time Publicerad: 2021-02-09 15:37
Region Örebro läns tre diabetesmottagningar toppar listan i Sverige år 2020 när det gäller att ha få personer med diabetes som har högt långtidsblodsocker, så kallat HbA1c. Mottagningarna har legat bra till i många år, bortsett från en resultatmässig dipp 2019, men är tillbaka i toppen trots ett tufft år med pandemin. Vi har träffat några av dem som jobbar med diabetes typ 1 för att gratulera och få hör mer om hur de arbetar.
Eva Salomonsson, Erik Schwarcz och Märta Sjölander. Foto: Therese Triumf
– Vi jobbar i team och har tydliga gemensamma mål. Vi har också bestämt oss för att jobba stenhårt med detta och har täta kontakter med diabetespatienterna och hög tillgänglighet, berättar Erik Schwarcz överläkare vid medicinmottagning 1 på USÖ.
– Varje vecka svarar vi på hundratals frågor och önskemål via e-tjänsterna på 1177.se. 2020 har såklart varit ett extra tufft år eftersom mycket fått stå tillbaka när det gäller gruppverksamhet och vissa patienter har fått vänta extra länge på sina återbesök, säger Erik Schwarcz. Vi är glada att se att den grupp som har störst risk för långsiktiga komplikationer (HbA1c > 70 mmol/mol) inte har kommit i kläm på grund av pandemin.
– Vi är intresserade och vi vill lära ut, förklarar diabetessköterska Eva Salomonsson. – Man ska längta till att komma till oss, tillägger Märta Sjölander, även hon diabetessköterska på medicinkliniken, USÖ. Vi både behöver och får mycket kunskap i personalen och det behövs för att hålla sig uppdaterad med det senaste. Vi jobbar individuellt med varje patient – de som ligger högt ska alltid veta att vi inte nöjer oss, utan att vi hela tiden finns tillgängliga och peppar och coachar, tipsar om förändring i behandlingen.
– Vi var bland de sämsta i landet för ett antal år sedan. Då började vi med att titta på de patienter som hade högst värden och har sakta men säkert jobbat oss framåt. Genom teamarbete där vi hjälper och utbildar varandra har vi blivit bättre tillsammans. Målen används dagligen när vi coachar patienterna till att själva testa när det inte funkar bra, vi har stor klinisk kunskap och kan ge bra råd utifrån de data och den kunskap vi har, berättar Märta.
– Det är alltid okej att knacka på en kollegas dörr och fråga, det är en styrka att vi sitter tillsammans här på USÖ. Vi har också chefer som tycker om att testa och tänka nytt, prova nya saker och som kämpat för att vi ska få resurser till att bedriva den här vården. Erik har gett stort förtroende till oss diabetessköterskor – vi jobbar väldigt självständigt med teknik och patienter. Vi har vuxit som personer och är trygga, då vågar man tänka nytt och vara framåt, berättar Eva.– Vi har all uppföljning samlad och tydlig via NDR - Nationella Diabetes Registret. Vi använder detta varje dag och här finns även "Knappen" för att visa statistik och som gör det enkelt för oss att analysera våra resultat, säger Erik.
– E-tjänsterna på 1177.se ger patienterna möjlighet att själva beställa recept, intyg, och anmäla sig till kurser med mera. Vi har också telefontider varje dag så att varje patient upplever att man får svar. Vi jobbar med både fysiska och digitala vårdmöten vilket underlättar för både oss och patienterna. Våra patienter är ofta unga och har fullt upp i livet – då vi kan stämma av digitalt istället. Vi kan då se deras glukoskurvor via molnbaserade tjänster och patienterna slipper förflytta sig för ett vårdmöte, säger Märta.
– I vår region fungerar det bra hela vägen från det regionala rådet, numera "Lokala arbetsgruppen- LAG". Vi har gemensamma möten och utbildningar, både för oss själva och patienterna. Vi har bra samarbete mellan alla tre mottagningarna och på alla nivåer inklusive patientorganisationer, Läkemedelscentrum, mellan enheter och mellan kollegor avslutar Erik.
*Har inte genomförts under 2020 på grund av pandemin.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Tack för ditt inskick
Vill du skicka lite återkoppling kring vad vi kan göra bättre så kan du göra det här.
Senast uppdaterad: den 4 juni 2021