Du är på Region Örebro läns webbplats.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
access_time Publicerad: 2021-03-05 10:31
Hur kan samhället nyttja de möjligheter som digitaliseringen ger för att skapa mervärde och livskvalitet åt länets invånare och näringsidkare? Det är en svår fråga men i Örebro läns digitaliseringsstrategi för åren 2021-2026 tas de första stegen med att peka ut en länsgemensam riktning för de kommande årens digitaliseringsarbete.
- Vi har tagit ett digitalt språng och mångas vardag är beroende av att digitala verktyg fungerar, det säger Sandra Spjuth, digitaliseringskoordinator på Region Örebro län. - Gymnasieelever går i skolan och många jobbar hemifrån. Andra umgås med vänner via digitala verktyg eller bokar och besöker vården digitalt.
Pandemin har verkligen gjort att digitaliseringsarbetet snabbats på inom den offentliga sektorn och det är viktigt att fortsätta på den inslagna vägen. Pandemin har också skapat större klyftor i samhället eftersom det ställts högre krav på digital kompetens både privat och på jobbet. Behovet av bra uppkoppling är också något som blivit extra tydligt under pandemin.
Att ha tillgång till snabbt bredband är ett mål för digitaliseringen i Örebro län, men strategin fokuserar även på hur vi kan använda digitaliseringen för att skapa en mer effektiv och innovativ välfärd till glädje för patienter, resenärer, företagare och övriga länsinvånare. Det handlar bland annat om att kunna erbjuda en än bättre samhällsservice, öka invånarnas delaktighet och stärka näringslivets konkurrenskraft.
- Istället för att varje kommun ska ta fram lösningar för samhällsservice har vi bestämt oss för att jobba tillsammans. Vi har fem fokusområden:
- Digitaliseringen är inte ett mål i sig. Vi som bor och driver företag i länet har andra förväntningar och behov av service än för 20 år sedan. Digitaliseringen ska underlätta när vi offentliga aktörer utvecklar våra vanliga verksamheter och förändrar våra arbetssätt för att kunna möta dessa nya behov som finns hos invånare och näringsidkare i länet, avslutar Sandra Spjuth, som drömmer om ett smart, jämlikt och inkluderande samhälle där det digitala är en möjliggörare.
Digitaliseringsstrategin är ett samverkansdokument och fokuserar på vad vi i länet tillsammans kan samverka kring för att erbjuda bättre samhällsservice, öka invånarnas delaktighet och stärka näringslivets konkurrenskraft. Genom att samverka kring dessa frågor skapar vi en ökad kapacitet och det ger oss bättre möjligheter att fokusera på det som ger störst nytta för våra invånare.
Nästa steg i processen är att ta fram en handlingsplan och den är för närvarande ute på remiss bland alla samverkande organisationer.
Bakom strategin står alla länets kommuner, Länsstyrelsen i Örebro och Örebro universitet och Region Örebro län. Arbetet samordnas av Staben Digitalisering.
Sandra Spjuth
regional digitaliseringskoordinator
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Tack för ditt inskick
Vill du skicka lite återkoppling kring vad vi kan göra bättre så kan du göra det här.
Senast uppdaterad: den 4 juni 2021