Ett stick för att stoppa cancer

Publicerad: 2023-09-28 08:00

Under oktober månad kallas nästan 2000 kvinnor till länets vaccinationsmottagningar för att få ett utökat skydd mot HPV – viruset som kan orsaka livmoderhalscancer.

Lovisa Bergengren, överläkare på kvinnokliniken USÖ

Ännu så länge har för få kvinnor i Sverige vaccinerats för att kunna stoppa spridningen av HPV, konstaterar Lovisa Bergengren - överläkare på kvinnokliniken USÖ.

Sedan år 2012 har barn med kvinnligt personnummer i Sverige erbjudits vaccination mot HPV, Humant Papillomvirus, via skolan. Erfarenheten är att vaccinet är säkert och mycket effektivt.

I Sverige är dock för få kvinnor födda 1994-1999 vaccinerade mot HPV för att spridningen av viruset ska kunna stoppas.

- Före 2019 användes dessutom ett vaccin som inte ger samma skydd som det som ges idag, säger Lovisa Bergengren, överläkare på kvinnokliniken USÖ. Därför vill vi att de som blev vaccinerade då får en chans att få det nya vaccinet med högre skydd.

Erbjudandet om att ta det nya vaccinet har getts i samband med att kvinnor tar cellprov på länets vårdcentraler.

- Men vissa har nyligen tagit cellprov och inte fått erbjudandet, därför får man nu en ny chans, säger Lovisa Bergengren.

Mer om vaccineringen:

• Alla, oavsett om man tidigare är vaccinerad eller ej, eller om man har eller har haft cellförändringar, kan vaccineras.
  • Före 2019 har HPV-vaccinet Gardasil4 använts, det ger ett 70% skydd mot livmoderhalscancer.
  • Om man tidigare tagit Gardasil4 så kan man öka skyddet mot livmoderhalscancer till 90% genom att nu ta Gardasil9.
  • Tyvärr botar inte vaccinet en befintlig infektion. Det är därför viktigt att du fortsätter gå på de undersökningar som du blir kallad till.

Senast uppdaterad: den 28 september 2023