Med full koncentration på patientsäkerheten

Publicerad: 2022-12-20 07:00

Pulsen sjunker och axlarna åker ner varje gång Andreas Wladis kliver av tåget från Stockholm. På bara några månader har Örebro blivit nye chefläkarens andra hem. Men främst har Andreas Wladis fokus på jobbet. – Sjukvården har stora utmaningar och det finns mycket att ta tag i, konstaterar han.

Två personer, en i förgrunden och en lite suddigare i bakgrunden.

Andreas Wladis, chefläkare i Region Örebro län.

Forskare, kliniker, chef, professor och så de internationella uppdragen för Internationella rödakorskommittén (ICRC) och svenska försvaret. Det är en lika brokig som imponerande meritlista som har gett Andreas Wladis jobbet som verksamhetsövergripande chefläkare. Och så har han gjort yoga med David Batra i 40-gradig värme i tv-programmet ”Hårt väder”.

– Det var första gången jag gjorde yoga, erkänner han. Jag blev uppringd av ett produktionsbolag som var i behov av en expert som kunde förklara vad som händer i kroppen när man utsätts för väder och kyla. Eftersom kyla var ämnet för min doktorsavhandling så tackade jag ja. Sen var det någon som undrade om jag hade något emot att synas lite mer i programmet och så blev det.

Han är varken rädd för att vara med i tv eller att säga vad han tycker i offentliga sammanhang men är noga med vilken ”hatt” han har på sig.

– Uttalar jag mig privat? Som läkare? Som representant för en organisation? Det är viktigt att hålla koll på. Politiska ställningstaganden gör jag aldrig – det är inte min sak.

Sjukvård innebär risker

Som chefläkare i Region Örebro län är det patientsäkerheten som står i fokus. En fråga som flitigt diskuterats och rapporterats om i lokala medier.

– Jag brukar beskriva patientsäkerheten som en skala från 0 till 100, där ingen lyckas uppnå 100, förklarar Andreas Wladis. Sjukvård med ingrepp och mediciner innebär risker, det kommer man inte ifrån.

Men att USÖ eller något av länets andra sjukhus skulle ha en sämre patientsäkerhet än något annan håller han inte med om.

– Man måste bestämma inom vilket intervall vi ska ligga och hela tiden stämma av. Är vi där vi vill vara? Är vi sämre? Ligger vi bra till? Vilka är de patientfall där det inte har blivit bra? Målet måste vara att inte göra skada. Just nu skulle jag säga att våra verksamheter ligger inom det acceptabla sett till patientsäkerheten.

Ständigt arbete för förbättringar

Samtidigt kan man inte slå sig till ro understryker Andreas Wladis. Personalbristen och bristen på vårdplatser är något man måste jobba på.

– Det finns alltid de som har det värre men man kan ju inte lägga ribban på den absolut lägsta nivån. Vi måste ha högre mål och förväntningar än så. Både i regionen och i hela landet.

Det faktum att pandemin och kriget i Ukraina har satt fokus på beredskapen inom sjukvården tror han dessutom kan hjälpa till i arbetet.

– Nu har polletten äntligen trillat ner och politiskt ser vi nu en vilja att rusta upp vården för att kunna skydda befolkningen mot olika former av kriser. Men vi har en lång resa framför oss och resultaten ser vi förmodligen först om fem till tio år.

Text: Åsa Svennebäck
Foto: Dan Nordgren/SVT, ”Hårt väder”

Två personer framför en bild.

På uppdrag för ICRC i Armeniens huvudstad Jerevan 2017 med kollegan Katrina. Vi körde på armeniska sidan vid gränsen till Azerbadjan. Det röda korset var enda skyddet mot beskjutning och andra attacker.

Senast uppdaterad: den 2 januari 2023