Residenskonstnärer besöker Örebro län i sommar

Publicerad: 2022-06-22 10:32

Vad lockar utländska konstnärer till vårt län och hur tolkar de platsen där vi lever och bor? Genom Region Örebro läns nya residensprogram har sex internationella konstnärer sökt sig till länet för att bo och arbeta under sex veckor.

residenskonstnärerna när de är på besök i OpenArts ateljéer.

Under våren föreläste residenskonstnärerna på Rosengrens skafferi.

Internationell konst på olika platser i länet

Nu har du möjlighet att se och uppleva vad fem internationella konstnärer arbetat med under Region Örebro läns residens. Under fem veckor under våren och sommaren befinner sig konstnärer från Tyskland, Italien, Österrike och Kanada runtom i Örebro län för att lära känna platsen och arbeta. Passa på att upplev internationell konst av hög klass.

• Diane Landry från Canada har haft residens hos OpenArt i Örebro och har arbetat fram flera verk som finns på plats under sommaren. En spännande krock uppstår i den takkrona av plastbestick finns i Nikolaikyrkan och utomhus i Örebro centrum kan du uppleva en monumental skulptur av en båt.

• Frövifors pappersbruksmuseeum har varit värd för illustratören Isabella Mazzanti från Italien. Hon visar under sommaren dioramor av papper och originalillustrationer med inspiration från naturen kring Lindesberg och Frövi. Låt dig svepas med i Isabellas sagolika berättelser. Utställningen har öppet hela sommaren.

• I Stripa gruva i Lindesbergs kommun hittar vi Marina Jacob från Tyskland. Hon berättar upprymt att hon hört Stripa gruvas spöke och arbetar i skrivande stund med måleri och skulpturer i metall, skapade utifrån dessa upplevelser. Utställningen öppnar den 3 september.

• Kata Hinterlechner och Bosko Gastager från Österrike kommer i augusti och ska arbeta fram ett verk på Alntorps ö i Norasjön. De kommer arbeta med jordbrukslandskapet och alla som vill får vara med i detta deltagarbaserade projekt. Deras storskaliga verk kommer vara en del av konstslingan Ljusstråk den 3-4 september.
Stålstolpar och en sten i mitten, mörk bild

Konst av Marina Jacob

Marina Jakob

Marina Jakob, konstnär från Tyskland