USÖ breddar med behandlingar för alla hjärtan

Publicerad: 2023-02-13 15:04

Inför Alla Hjärtans Dag den 14 februari passar Universitetssjukhuset Örebro (USÖ) på att berätta att man nu breddat möjligheten att behandla patienter med störning i hjärtrytmen. För patienter som inte kan få en traditionell pacemaker kan istället en sladdlös bli lösningen.

Bild från operation av inläggning av trådlös pacemaker vi Universitetssjukhuset Örebro

Den trådlösa pacemakern läggs in via blodkärl i ljumsken. Patienten kan gå hem dagen efter ingreppet. Fotograf: Maria Bergman / Region Örebro län

En traditionell pacemaker består av en pacemakerdosa placerad nedanför vänster nyckelben och en eller två sladdar som via blodkärl går in i hjärtat och fästs i hjärtväggen.

Den sladdlösa pacemakern läggs istället in via blodkärl i ljumsken och placeras i hjärtats högra kammare och fästs i hjärtväggen med hullingar. Den sladdlösa pacemakern är kompakt och väger bara två gram, och möjliggör behandling även av patienter som idag inte kan opereras med den traditionella metoden.

- Hos patienter med hög risk för infektion eller otillgängliga blodkärl kommer den sladdlösa pacemakern att implanteras, säger Anna Björkenheim, pacemakeransvarig överläkare vid Verksamhetsområde hjärt- lungmedicin och klinisk fysiologi.

Den traditionella pacemakern (till vänster) kopplas med två sladdar som via blodkärl får in i hjärtat och fästs i hjärtväggen. Den trådlösa (till höger) fästs direkt i hjärtväggen. Fotograf: Maria Bergman / Region Örebro län

Verksamma vid arytmilab

Det första ingreppet genomfördes i höstas och sju patienter har hittills fått en sladdlös pacemaker implanterad vid USÖ.

- Den sladdlösa pacemakern förs in via ett blodkärl i ljumsken precis som vid andra ingrepp vid onormal hjärtrytm som utförs dagligen vid vårt Arytmilab säger Áron Sztaniszláv, överläkare och elektrofysiolog vid Verksamhetsområde hjärt- lungmedicin och klinisk fysiologi.

Kan ta emot patienter från andra regioner

Ingreppet sker med lokalbedövning och patienten får lämna sjukhuset dagen efter.

- Traditionella pacemakrar kommer fortfarande att vara den dominerande delen av verksamheten, förklarar Anna Björkenheim, men nu kan vi alltså utöka möjligheten för behandling både för länets invånare och patienter i närliggande regioner.

Áron Sztaniszláv, överläkare och elektrofysiolog och Anna Björkenheim, pacemakeransvarig överläkare båda vid Verksamhetsområde hjärt- lungmedicin och klinisk fysiologi. Fotograf: Maria Bergman / Region Örebro län

Senast uppdaterad: den 16 februari 2023