Du är på Region Örebro läns webbplats.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
access_time Publicerad: 2022-04-07 15:07
Trauma i barndomen påverkar barns hälsa och utveckling. Det ökar risken för att hamna i fattigdom, arbetslöshet och psykisk sjukdom i vuxenlivet. Forskaren Kerstin Neander är delaktig i det projekt som fått 6 miljoner från Forte för att utvärdera de utbildningar som finns i traumamedveten omsorg.
Kerstin Neander, socionom och klinisk forskare på Universitetssjukvårdens forskningscentrum.
– Det finns i vårt samhälle ett stort antal barn med traumatiska erfarenheter, och bland placerade barn är andelen särskilt stor. Hur de bemöts i sina olika sammanhang, exempelvis i förskola, skola och i kontakter med socialtjänst, påverkar deras läkning, säger Kerstin Neander, socionom och klinisk forskare på Universitetssjukvårdens forskningscentrum.
Barnrättsorganisationen Rädda Barnen utför utbildningar i traumamedveten omsorg (TMO) och det är effekterna av de utbildningarna som ska studeras.
– Vårt projekt är unikt på så sätt att det har en samskapande karaktär. Våra studier kommer att utformas i samarbete med både Rädda Barnen och andra aktörer i den sociala välfärdskedjan. Den specifika kompetens jag tillför är erfarenhet av ett nära samarbete och samskapande mellan forskare, praktiker och patienter, berättar hon.
Familjehemsföräldrar, skolpersonal, socialsekreterare och placerade barn kommer att ingå både i planering av projektet och sedan delta i studierna.
Projektledare för forskningsprojektet är docent Elia Psouni, på psykologiska institutionen vid Lunds universitet, och det beräknas pågå fyra år framåt.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Tack för din återkoppling!
Du kan också skicka in förslag till oss på hur sidan kan förbättras här.
Senast uppdaterad: den 7 april 2022