Vill du sluta röka eller snusa?

Publicerad: 2022-11-17 10:46

Om du söker hjälp och får stöd på ditt sätt ökar dina möjligheter att sluta med tobak. Den här veckan är det tobaksfria veckan. Passa på att ta ditt beslut att sluta röka!

Att sluta röka är alltid positivt för din hälsa. Det är aldrig för sent att sluta. Kroppen börjar återhämta sig nästan omedelbart när du gör ett rökstopp och du får snabbt hälsovinster. Det viktigaste för dig som planerar att sluta röka, är att du själv verkligen vill och är motiverad. Att du får råd och stöd förbättrar också möjligheterna att bli rökfri.

Det finns flera olika sätt att sluta med tobak – även digitala. Du kan till exempel boka tid hos tobaksavvänjare i vårdcentralernas digitala mottagning. Du kan också få hjälp via din vårdcentral, 1177.se, Sluta röka linjen, på Tobakspreventiva mottagningen på Universitetssjukhuset Örebro eller på Karlskoga lasarett.

Du kan läsa mer om att sluta röka och olika kontaktvägar på: www.1177.se

Tobaksfria veckan

Vecka 47 är det Tobaksfria veckan. Kom och möt oss på:
onsdag 23 november mellan 12.00-16.00 på Kulturkvarteret, foajén

fredag 25 november mellan klockan 11.00-12.00 på Gallerian Krämaren.

Du kommer att kunna träffa tobaksavvänjare och få information om tobak och hur det påverkar din kropp. Passa på att komma och prata rökning med oss och hur du kan få hjälp att sluta.

Läs mer på www.regionorebrolan.se/slutaroka

Senast uppdaterad: den 21 november 2022