Du är på Region Örebro läns webbplats.

Logotyp för webbplatsen Logotyp för webbplatsen

Regionhälsans råd vid distansarbete

Just nu är det många som arbetar vid bildskärm på distans. Därför har våra ergonomer några tips och råd på hur man kan tänka kring distansarbete och hur man kan se över ergonomin för den tillfälliga datorarbetsplatsen.

Rutiner

  • Håll rutiner som om du skulle gå till din vanliga arbetsplats. Sov och ta lunch ungefär samma tider som du vanligen skulle ha gjort. Kom ihåg att ta pauser.
  • Försök att utföra dina arbetsuppgifter under själva arbetsdagen. Reflektera över gränsen mellan arbete och fritid. 
  • Håll regelbunden kontakt med dina kollegor. Boka gärna in avstämningsmöten för att följa upp arbetet, men också för att behålla det sociala. 
  • Strukturera upp din arbetsdag genom att sätta upp mål för vad du ska uträtta under dagen. Vad ska du hinna med de närmaste två timmarna, har du särskilda tider då du svarar på epost med mera. Gör en uppgift i taget. 
  • Få frisk luft under dagen. Ta fikarast på balkongen eller gå en promenad under lunchen.

 

Arbetsställning

  • Variera gärna din arbetsställning under dagen. Res dig upp regelbundet, gärna varje halvtimma. Använder du köksbordet som arbetsyta så tänk på att växla till en arbetsplats där du kan stå och jobba också, exempelvis vid en strykbräda, i en bokhylla eller vid en byrå. Undvik att sitta nedsjunken i soffan.  
  • Sitt inte och dra upp axlarna för högt vid tangentbordarbete, utan slappna av i axlar och ha gärna underarmarna avlastade på bord eller armstöd på stolen. Är bordet för högt så kan du sätta dig på en kudde på stolen och om du inte når ner med fötterna i golvet kan du använda en låda eller back som ett fotstöd. 
  • Har du möjlighet att välja plats är det mer gynnsamt om infallande ljus kommer från sidan istället för framifrån eller bakifrån. Detta för att undvika blänk och bländning som kan ge huvudvärk och trötthetskänsla. 
  • Prova att ta för vana att stå eller gå när du pratar i telefon och använd headset eller högtalartelefon. 
  • Minska anspänning i axlar och nacke genom att avbryta arbetet med rörelsepaus. 
     

Vid långvarigt arbete hemifrån är det bra om du har möjlighet att ordna med en separat skärm, tangentbord och mus. Kanske kan du hämta hem utrustningen från arbetet. Arbete vid laptop skapar ofta en ogynnsam belastning på nacke och axlar.

 

Råd till dig som är chef och som arbetsleder medarbetare som arbetar på distans

  • Se till att medarbetaren har de resurser som behövs för att kunna utföra sitt arbete hemma.
  • Kom överens om vilka arbetsuppgifter som gäller samt vilket resultat som förväntas.
  • Påminn om vikten av gränssättning mellan arbetstid och fritid, kom överens om vilka tider medarbetaren ska arbeta.
  • Kom överens om hur ni håller kontakten; Dagligen? Avstämningar? Fundera på vilka förväntningar du som chef har på medarbetaren om hur ni ska hålla kontakt. Stäm även av hur medarbetarens möjlighet till stöd från dig ska kunna ske. 
  • Tänk på att du har arbetsmiljöansvar även vid distansarbete. Stäm av med din medarbetare hur arbetsmiljön ser ut för den personen.  

 

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 13 januari 2021

Läs mer om Tips och inspiration