Du är på Region Örebro läns webbplats.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
Hos oss kan du boka tolk i talade språk via vår kundwebb, e-post eller via telefon på 019-602 31 55.
I kontakten med oss är det bra om du uppger ditt kundnummer. Det gör att vi kan hantera din bokning snabbare och hjälper oss korta vår kötid.
När vi registrerar din bokning behöver vi även följande information:
När din bokning är klar får du alltid ett bokningsnummer från oss. Behöver du kontakta oss angående din bokning är det bra om du uppger ditt bokningsnummer.
Bra att veta är att:
Det är alltid myndigheten som ansvarar för att beställa tolk i talade språk. Vänd dig därför till den myndighet du har kontakt med om du är i behov av tolk.
Via vår kundwebb kan du som kund boka, avboka och se dina uppdrag. Du når kundwebben via denna länk.
För att logga in behöver du bli registrerad som användare och få en personlig inloggning som även är knuten till din verksamhets kundnummer. Har din verksamhet inget kundnummer hos oss kan du skicka dina verksamhetsuppgifter till oss via formuläret ny kund längre ned på denna sida.
För att bli registrerad som användare för kundwebben fyller du i formuläret nedan. Fält markerade med * är obligatoriska.
Så här hanterar Region Örebro län dina personuppgifter. Tänk på att inte lämna några känsliga personuppgifter i formuläret.
På Tolk- och översättarservice förespråkar vi att distanstolk används när det går. Våra tolkar jobbar över hela länet och mycket av deras tid går därför till att resa mellan olika uppdrag. Tolkarnas resor är förmedlingens i särklass största miljöpåverkan.
Genom att boka distanstolk bidrar du till att minska mängden resande som tolkkåren behöver göra för att kunna utföra sitt uppdrag. Du kan även samtala med dina kollegor så att ni samordnar de tolkade möten hos er som måste utföras på plats. På det sättet behöver tolken endast resa till det första mötet.
Vi har flera olika varianter av distanstolkning:
Andra fördelar med att boka distanstolk är att uppdraget blir billigare för dig då du inte behöver betala restid och kilometerersättning. När tolkarna inte behöver resa lika mycket frigörs även tid för fler tolkningar. Det gör det lättare för dig att få tolk din önskade tid.
Distanstolkning är det bästa sättet att minska risken för smittspridning av covid-19 vid tolkuppdrag. Detta då tolken deltar på distans och inte finns med i rummet med dig och och din patient/klient. Det går även att boka treparssamtal, då deltar alla parter i samtalet på distans.
Enligt förvaltningslagens 13 § är det du som myndighetsperson som ansvarar för att beställa tolk när det behövs för att du ska kunna utföra ditt arbete på ett rättssäkert sätt:
”En myndighet ska använda tolk och se till att översätta handlingar om det behövs för att den enskilde ska kunna ta till vara sin rätt när myndigheten har kontakt med någon som inte behärskar svenska."
Barnkonventionen är en del av svensk lagstiftning. Att barn agerar tolk är inte förenligt med Barnkonventionen, bland annat då:
Alla våra tolkar iakttar relevant lagstiftning samt följer Kammarkollegiets tolkföreskrifter och God tolksed.
Tolk- och översättarservice förmedlar tolktjänster i Örebro län. För att kunna beställa tolk behöver du vara registrerad som kund hos oss. Du registrerar dig som ny kund genom att fylla i nedanstående formulär. Vi mejlar kundkod och inloggningsuppgifter för vår kundwebb till dig så snart vi behandlat dina uppgifter.
Fyll i verksamhetens uppgifter nedan. Fält markerade med * är obligatoriska.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Tack för din återkoppling!
Du kan också skicka in förslag till oss på hur sidan kan förbättras här.
Senast uppdaterad: den 13 december 2021
Tjänsteutbud
Kundutbildningar
Arbeta som tolk
Om oss
Kontakta Tolk- och översättarservice