Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Arbetsmiljödag om att anpassa lokaler efter verksamhet

Den årliga arbetsmiljödagen genomfördes den 24 maj och i år handlade det om inomhusmiljö. Ett 40-tal deltagare, främst arbetsmiljöingenjörer från Mellansverige, samlades i Örebro för att lära sig mer om hur man kan arbeta för att kartlägga och mäta inomhusmiljön.

Kontorslandskap är en vanlig arbetsmiljö idag. Foto: Pixabay. 

En stor del av vår tid tillbringar vi inomhus, och ju mer tid vi är inomhus desto viktigare är det att kvaliteten på luften är god. De vanligaste problemen handlar om fukt, ventilation, obeprövade material eller brister i underhåll och städning.

Dagens huvudtalare Lars Ekberg från CIT Energy Management pratade bland annat om vikten av att anpassa lokalerna till vad de ska användas till och hur man kan åtgärda uppkomna inomhusmiljöproblem.

Instrumentpoolen på Arbets- och miljömedicin visade flera olika instrument som kan användas vid mätning av inomhusmiljön. Deltagarna kunde till exempel titta närmare på en inomhusklimatanalysator och instrument för mätning av koldioxid, buller och ljus.

Arbetsmiljödagen handlade även om den nya gränsvärdeslistan som Arbetsmiljöverket presenterat och som börjar gälla den 21 augusti. Den innebär bland annat förändrade gränsvärden för damm. Det i sin tur innebär att Arbets- och miljömedicins analyslaboratorium kommer att byta provtagare för inhalerbart damm. Mer om den nya gränsvärdeslistan kommer vi att skriva om efter sommaren.

Arbetsmiljödagen är ett årligt återkommande arrangemang. En ny träff planeras under maj 2019, men temat på den träffen är inte bestämt ännu. Håll utkik här på vår webb och i vårt nyhetsbrev efter årsskiftet så kommer det att finnas mer information och möjlighet att anmäla sig.


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 1 juni 2018

Innehållsansvarig: Kerstin Norman

Publicerad av Karin Stenström