Du är på Region Örebro läns webbplats.

Logotyp för webbplatsen Logotyp för webbplatsen

Centrum för hjälpmedel

Propellervägen 14, Örebro
Visa på karta

Centrum för hjälpmedel tillhandahåller personliga hjälpmedel till människor med rörelse-, kommunikations- och kognitionshinder.

Vi provar ut, reparerar och ser till att hjälpmedlen fungerar som de ska.

Här arbetar ca 60 personer och vi är hjälpmedelskonsulenter, datapedagoger, tekniker, reparatörer, synpedagoger, lagerpersonal och administrativ personal.

Centrum för hjälpmedel är i första hand till för invånarna i Örebro län, men SPRIDA kommunikationscenter som arbetar med hjälpmedel inom kommunikations- och kognitionsområdet är dessutom en riksresurs.

Telefonnummer

019-602 42 00

Telefontider

Måndag-Fredag 08:00-15:30

Öppettider

Måndag-Fredag 08:00-16:00

Texttelefon

019-670 25 02

Öppettider

Måndag-Fredag 07:30-15:30

Besöksadress

Propellervägen 14, Örebro

Postadress

Centrum för hjälpmedel
Box 1613
701 16 Örebro
Orienteringskarta över Centrum för hjälpmedel

Illustration: Majsan Sundell

Centrum för hjälpmedel har tre entréer

  • Huvudentré
    Här finns vår reception. Du hittar till Hjälpmedelsenhetens utställning via huvudentrén. Om du inte har hänvisats till en specifik entré ska du alltid gå in här. Huvudentrén är öppen 8-16, vardagar. Infart från Boskärsgatan.
  • In- och utlämning
    Här hämtar och lämnar du hjälpmedel, exempelvis inkontinenshjälpmedel. Infart från Boskärsgatan.
  • Entré 2
    Här finns våra konferens- och utbildningssalar, samt Funkaforum. Du hittar till SPRIDA:s utställning via Entré 2. Ytterdörren är låst och öppnas av personal i kundtjänst via porttelefon. Kundtjänst är bemannad 8-12 och 12.30-16.  Infart från Propellervägen.

Är du osäker på vart du ska, prata med våra receptionister som finns i Huvudentrén.

Huvudentré:

Huvudentré

In- och utlämning:

In- och utlämning

Entré 2:

Entré 2

Ta busslinje 5 eller 6 och kliv av på hållplats Fatbursgatan vid Ängens vårdcentral. Vi finns bakom Ängens vårdcentral.

Orienteringskarta från Centrum för hjälpmedel till busshållplatsen

Illustration: Majsan Sundell

Öppettider

Måndag-Fredag 08:00-16:00

Besöksadress

Propellervägen 14, Örebro

SPRIDA Kommunikationscenter ansvarar för information, utprovning, utbildning och service avseende alternativ telefoni inom Örebro län. Det kan handla om bildtelefoni, texttelefoni eller fax.

Audiologiska kliniken på Universitetssjukhuset ansvarar för hörapparater och varseblivning (indikation på att telefonen ringer).

Mer information om alternativ telefoni hittar du i Sortimentsöversikten på Vårdgivarwebben

Telefonnummer

019-602 42 00

Texttelefon

019-670 25 02

Telefontider

Måndag-Fredag 08:00-16:00

Öppettider

Måndag-Fredag 08:00-16:00

Besöksadress

Propellervägen 14, Örebro

Telefonnummer

019-602 96 00

Texttelefon

019-670 25 03

Telefontider

Måndag-Onsdag 08:00-14:30

Torsdagar 13:00-14:30

Fredagar 08:00-14:30

Öppettider

Måndag-Onsdag 08:00-16:00

Torsdagar 13:00-16:00

Fredagar 08:00-14:30

Funkaforum logotyp.png

Har du eller någon du känner svårt för att:

  • prata och förstå talat språk
  • läsa och skriva
  • hålla ordning i vardagen

Vill du ha tips och inspiration om vad du kan göra för att det ska gå lättare? Då är du välkommen till Funkaforum!

Vi har öppet onsdagar mellan 15.00 och 17.00 (tre och fem).
Du kan ställa frågor till oss personal, eller bara gå runt och titta. Det kostar inget. Du behöver inte boka tid.

Telefonnummer

019-602 42 00

Texttelefon

019-670 25 02

E-post:

funkaforum@regionorebrolan.se

Öppettider

Onsdagar 15:00-17:00

Besöksadress

Propellervägen 14 Örebro

Visa på karta

På Funkaforum kan du:

  • prova inställningar, appar och program i telefon, surfplatta och dator
  • få råd om sådant du kan göra själv
  • utbyta tankar och idéer med oss

Detta kan till exempel vara: 

  • få text uppläst i telefon, surfplatta eller dator
  • titta på olika bildstöd för samtalsstöd, struktur och planering
  • prova på bildstödsprogram för att skapa eget bildstöd
  • förstora texten på skärmen
  • se exempel på appar som stödjer kommunikation
  • se exempel på schema och påminnelser i telefon

För vem?

Vi vänder oss till dig som:

  • vill ha råd för egen del
  • är närstående till någon som har en funktionsnedsättning
  • möter personer med funktionsnedsättning i ditt arbete

Du kan framför allt få information om sådant som underlättar för aktivitet och funktion i vardagslivet inom områdena syn, kommunikation och kognition.

Vi kan inte erbjuda fördjupat stöd i frågor som rör läromedel, pedagogiska verktyg och metoder, eller utformning av lärmiljöer i skola och andra verksamheter.

Film om Funkaforum

Viktigt

På Funkaforum kan du titta på exempel på bildstöd, prova olika bildprogram och skriva ut ett exempel att ta med hem. Funkaforum kan inte hjälpa dig om du vill skriva ut mycket material, eller om du har ett återkommande behov av nya utskrifter.

Funkaforum erbjuder endast allmän rådgivning.

Till dig som får råd angående din egen telefon, surfplatta eller dator
Centrum för hjälpmedel kan ge tips och råd kring inställningar, appar eller program som kan underlätta för dig som användare. Du tar eget beslut kring det som installeras på din telefon, surfplatta eller dator och ansvarar själv för eventuella konsekvenser av installation.

Centrum för hjälpmedel tar inte ansvar för säkerhet i appar och program eller vilka uppgifter de samlar in och hur dessa uppgifter sedan behandlas.

Här kan du läsa om kommunikationsstöd som kan hjälpa när det svårt att prata eller förstå talat språk.

Material som läggs ut här är fritt att ladda ner och dela vidare. Plasta gärna in ditt material så håller det längre!

Om du delar ett material med utsatt referens - se till att även du anger referens eller upphovsrätt! 

En bokstavstavla är ett enkelt hjälpmedel. Den kan användas av någon som har svårt för att prata, men som klarar av att läsa och skriva. Personen kan stava till hela ord, eller komplettera ett otydligt tal genom att peka på ordets första bokstäver.

En bokstavstavla kan du göra själv, till exempel i Word på datorn. Nedan hittar du olika exempel.

Med ABC menas att bokstäverna är i alfabetisk ordning. Med QWERTY är bokstäverna ordnade som på ett tangentbord. Det passar den som är van datoranvändare.

Här kan du se hur en bokstavstavla kan användas

En Flip book är en enkel kommunikationsbok. Den kan användas av någon som har svårt för att prata, men som klarar av att läsa och skriva. Personen kan läsa hela ord och peka ut det ord som ska uttryckas.

Nedan finner du två varianter, den ena är ifylld med några exempel för att ge en idé om hur man kan strukturera den och den andra är helt tom om du vill skapa ett helt individanpassat innehåll från början.

En skattningsskala kan vara till hjälp för att uttrycka mer nyanserade åsikter och känslor. Många kan tycka att färgskalor och ansiktsuttryck är lättare att förstå än text och siffror.

Nedan kan du skriva ut ett exempel på en skattningsskala. Sätt en bild på det som ska utvärderas i den tomma rutan och låt personen markera sin åsikt på skalan. Det är viktigt att först förklara och komma överens om vad de olika skalstegen står för!

En situationskarta är ett kommunikationsstöd med ett begränsat antal ord och bilder och är tänkt att användas i en specifik aktivitet eller situation. Det kan till exempel vara att spela ett spel, leka i sandlådan eller planera matinköp.

Bilder från arasaac.com och Pixabay.com

Läs- och skrivstöd finns tillgängligt bland inställningarna i vanlig smartphone och surfplatta. Här kan du få information om vilka stödfunktioner som kan användas för att exempelvis få text uppläst.

En kalender ger överblick och struktur åt dagen, veckan, månaden och året. Det kan vara en fickalmanacka, väggalmanacka eller whiteboardtavla. Webbaserade kalendrar och appar i en smartphone kan dessutom ge påminnelser med ljud eller vibration.

  • Nedan kan du skriva ut veckoschema med dagfärger.
  • På blankettbanken.se kan du själv skriva ut olika kalendrar gratis, till exempel en familjealmanacka.
  • Kalenderappar i smartphone kan ge påminnelser med larm och vibration.
  • En kalenderapp i smartphone går ofta att sammankoppla till flera olika enheter och flera personer.
  • Använd telefonens väckarklocka som larm för återkommande händelser ex medicintider. I de flesta telefoner går det att skriva en text till. 
  • ”Note-it”–lappar. Vanliga kom-ihåg-lappar i pappersform eller applikation i smartphone.
  • Röstmemo i smartphone. De flesta telefoner har en knapp att spela in ett meddelande som kom-ihåg.

  • En timer eller timstock kan göra det lättare att förstå tid och att veta när något ska börja eller sluta. Det finns många olika varianter som app till smartphone eller surfplatta.
  • Nedan kan du se ett förslag på ett schema för morgonrutiner med timstock.

  • Ordning och reda! Skapa en central plats, exempelvis i hallen eller köket, där du samlar all viktig information. Till exempel en plats att lägga telefon, kalender och nycklar.
  • Märk upp lådor, klädhängare och liknande med  namn. Stöd gärna med bilder.
  • Märk upp var olika saker ska ligga, till exempel i besticklådan, städmaterial osv. Stöd gärna med bilder.
  • Gör listor för vad som ska göras, till exempel prioriteringslista eller städlista.
  • Gör steg-för-steg-instruktioner, gärna med bilder.
  • Använd kaffebryggare, vattenkokare och strykjärn med automatisk avstängning eller använd timer med nedräkningsfunktion.
  • Använd timer till lampor.

  • Skapa en budgettavla. Nedan kan du se ett exempel.
  • Nedan kan du skriva ut låtsaspengar till budgettavlan.
  • En del banker erbjuder webbtjänster för budget till sina kunder. Fråga din bank!

Tillverka eget bildstöd

bildstod.se

Papunets bildverktyg

Papunets bildbank

 

Färdigt material att ladda ner

DART, Västra Götalandsregionen (Färdigt bildstödsmaterial)

Habiliteringens resurscenter, Region Stockholm (Med bland annat färdigt material och information inom områdena kommunikation, kognition samt läs- och skriv)

 

Söka appar

Skolappar.nu

Pappas appar

 

Läs och skriv

Logopeden i skolan

Dysseappen - app för dig som har dyslexi

 

Övrigt

ISAAC - förening för AKK

Specialpedagogiska skolmyndighetens webbsida (SPSM)

Konsumentverkets filmer om ekonomi

 

I entré 2 hittar du också SPRIDAs utställning. Där visas exempel på olika hjälpmedel och tips på konsumentprodukter.

Utställningen är öppen:
måndag - fredag 8-16. Ytterdörren är låst och öppnas av personal i kundtjänst via porttelefon. Kundtjänst är bemannad 8-12 och 12.30-16.

Utställningen är vanligtvis obemannad. Det betyder att du själv får titta runt
och prova de hjälpmedel som ligger framme. Om du kommer under Funkaforums öppettider ger vi dig gärna en visning!

Här kan du se en film om SPRIDAs utställning.

Centrum för hjälpmedel

Propellervägen 14, entré 2

Ladugårdsängen

Ingång till hjälpmedelsutställningarna

Ett urval av vårt sortiment av hjälpmedel visas i Centrum för hjälpmedels utställning. Utställningen är obemannad och öppen på vardagar.

Utställning entré 1

Hjälpmedelsutställning entré 1.

Här kan du bland annat titta på hjälpmedel för:

  • förflyttning - rullstolar, gåbord och rollatorer
  • hygien
  • larm
  • sittande - dynor
  • positionering -  bälten och selar

Du hittar till utställningen från vår huvudentré.

Öppettider: måndag - fredag 8-16.

Utställning entré 2

Hjälpmedelsutställning entré 2

Här kan du bland annat titta på hjälpmedel för:

  • kommunikation
    - språk, tal och röst
    - alternativ telefoni, sätt att fjärrkommunicera
  • kognition - att planera, minnas och förstå tid
  • rörelse - styra dator med annat än mus och tangentbord
  • syn - anpassningar i dator

Du hittar till utställningen från Entré 2.

Öppettider: måndag - fredag 8-16 Ytterdörren är låst och öppnas av personal i kundtjänst via porttelefon. Kundtjänst är bemannad 8-12 och 12.30-16.00.


Här kan du se en film om SPRIDA:s utställning.

SPRIDAs YouTube-kanal

I SPRIDAs utställning visas filmer om olika hjälpmedel. Filmerna finns också på YouTube!  

Telefonnummer

019-602 42 00

Texttelefon

019-670 25 02

E-post:

hjalpmedel@regionorebrolan.se

Öppettider

Måndag-Fredag 08:00-16:00

Besöksadress

Propellervägen 14 Örebro, entré 2 Boskärsgatan 44 Örebro, huvudentré 1

Visa på karta

Centrum för hjälpmedel utför reparationer av hjälpmedel som ägs av Region Örebro län.

Tänk bara på att göra rent ditt hjälpmedel innan du lämnar in det för reparation. För smutsiga hjälpmedel kan du bli skyldig att betala 500 kronor för rengöring.

Vi erbjuder nu drop-in service för enklare reparationer på rullstolar. Du anmäler dig i kundtjänst så tar hjälpmedelstekniker emot dig i turordning.

Stängt tills vidare.

Om ditt hjälpmedel behöver repareras ska du göra en felanmälan. Det kan du göra på något av följande sätt: 

  • Ring till oss på Centrum för hjälpmedel
  • Ladda ner vår app "Felanmälan hjälpmedel". Appen finns där du brukar ladda ner appar till din telefon t ex Appstore eller Googles Playbutik.  
    Ta en bild på det som behöver åtgärdas och ladda upp den i appen.

Telefonnummer

019-602 42 00

Texttelefon

019-670 25 02

Vi vill erbjuda maximal service och tillgänglighet därför erbjuder Centrum för hjälpmedel rollatorservice på olika platser i länet. Våra hjälpmedelstekniker åker ut till serviceboenden, dagverksamheter m m och erbjuder service av rollatorer.

Drop-in service för rollatorer

Välkommen till drop-in service för rollatorer. Du hittar oss på Centrum för hjälpmedel, Propellervägen 14 ingång via huvudentrén.

Drop-in service har öppet:

Stängt tills vidare på grund av Covid-19.

Schema rollatorservice 2020
  • 21 november: Plats A med adress kl 9.00-12.00
  • 22 november: Plats B med adress kl 10.00-12.00 samt 13.00-14.30
Bokning av rollatorservice

Vill du boka rollatorservice till din verksamhet?
Centrum för hjälpmedel kommer till er och ser till att patienter får sina rollatorer genomgångna och reparerade. Ni ordnar lokal och bjuder på kaffe.

Välkommen med din bokningsförfrågan

Om ditt hjälpmedel går sönder på en lördag, söndag eller helgdag finns jourhavande tekniker tillgänglig på telefon 019 – 602 23 00, mellan klockan 10-14.

Du kan kontakta tekniker när ditt hjälpmedel är ur funktion och du inte klarar nedanstående aktiviteter i hemmet:

  • självständig förflyttning för att kunna äta, ta dig till och från sängen eller klara toalettbesök
  • lägesförändring i rullstol eller med elsängryggstöd i säng

Jourtekniker hjälper också till vid fel på EP-larmsövervakning.

Förskrivarportalen - nu på Vårdgivarwebben

Nu har vi samlat allt som du som hjälpmedelsförskrivare behöver på vår nya Vårdgivarwebb under Vårdriktlinjer och kunskapsstöd > Hjälpmedel

Centrum för hjälpmedel arbetar med att prova ut, anpassa och leverera hjälpmedel på uppdrag eller i samarbete med förskrivare inom vår egen verksamhet eller i länets kommuner.

Vart vänder jag mig för att få hjälpmedel?

Bor du i särskilt boende eller har kommunal hemsjukvård eller hemtjänst? Då vänder du dig till din kommun.

Annars vänder du dig till någon av dessa:

Efter denna kontakt kan det bli aktuellt med en utprovning på Centrum för hjälpmedel. Du tar alltså inte direktkontakt med oss. Undantag är alternativ telefoni.

Så går det till att få olika typer av hjälpmedel - läs på 1177.se

Att få ett hjälpmedel - så går det till (1177.se)

Alternativ telefoni (1177.se)

Hjälpmedel för kognitivt stöd (1177.se)

Hjälpmedel för kommunikation (1177.se)

Hjälpmedel i hemmet (1177.se)

Inkontinenshjälpmedel (1177.se)

Rörelsehjälpmedel (1177.se)

Olika typer av hjälpmedel

Det finns många olika typer av hjälpmedel. Vissa är enkla medan andra är mer avancerade. På 1177.se kan du läsa om hjälpmedel för bland annat syn, hörsel, rörelse och kognition.

Olika typer av hjälpmedel (1177.se)

Förskrivare kan begära hjälp av hjälpmedelskonsulent och tekniker i ett enskilt ärende genom att skicka in en konsultation till Centrum för hjälpmedel.

Därefter sker en beställning och därefter är det dags för uthämtning eller leverans.

Individuell utprovning - så går det till

Hur länge kan jag få vänta på ett hjälpmedel?

Från det att din förskrivare har kopplat in Centrum för hjälpmedel ska insatser påbörjas inom ramen för vårdgarantin, det vill säga 90 dagar. Vissa patienters behov är av mer brådskande karaktär. Då gäller vår Prioriteringsordning (pdf).

Från det att vi på Centrum för hjälpmedel har påbörjat vårt arbete till dess att du har hjälpmedlet hos dig tar det olika tid beroende på vilken typ av hjälpmedel det handlar om och hur mycket hjälpmedlet behöver anpassas för just dig.

Här kan du läsa mer om hur vi jobbar.

Specialanpassning av hjälpmedel

Ibland motsvarar inte våra leverantörers sortiment de behov som patienten har. Då kan vi på Centrum för hjälpmedel anpassa hjälpmedlet efter individens behov.

Ibland motsvarar inte våra leverantörers sortiment de behov som du som patient har. Då kan vi på Centrum för hjälpmedel anpassa hjälpmedlet efter ditt behov.

Din förskrivare gör en bedömning om en så kallad specialanpassning behövs.

Leverans och uthämtning av hjälpmedel

Läs mer om leverans och uthämtning av hjälpmedel

Avgifter för hjälpmedel

Du betalar en abonnemangsavgift på 65 kronor per månad, oavsett antal hjälpmedel. Dessutom betalar du en serviceavgift på 100 kronor när du behöver service, installation och reparation av ditt hjälpmedel.

Inga avgifter tas ut av barn och ungdomar som inte fyllt 20 år, om det inte särskilt anges.

Läs mer om Region Örebro läns avgifter för hjälpmedel (1177.se)

Centrum för hjälpmedel får många förfrågningar om studiebesök från patienter, förskrivare, vårdgivare och studenter. Nu har vi tagit fram en film som ersätter tidigare fysiska studiebesök.

I filmen får du följa med på en virtuell rundvandring på Centrum för hjälpmedel.

Det finns möjlighet att se hela filmen eller att välja de avsnitt som man är mest intresserad av:
Hela Studiebesöksfilmen
Spellistan med alla filmer

Välkommen att höra av dig till oss om du har frågor!

I de fall då en leverantörs sortiment inte motsvarar individens behov kan tekniker på Centrum för hjälpmedel skräddarsy hjälpmedlet, en så kallad specialanpassning.

Du kan inte själv göra anpassningar på ditt hjälpmedel. Om du inte är nöjd med ditt hjälpmedel ska du kontakta din förskrivare för att se om det finns någon lösning.

Brukarrådet för Alternativ telefoni är ett samverkansforum mellan brukarorganisationer i länet och Centrum för hjälpmedel.

I brukarrådet ingår representanter för: 

Leverans och uthämtning av hjälpmedel

Beroende på vilket hjälpmedel du behöver så levereras vissa ut och andra får du hämta hos oss på Centrum för hjälpmedel.

Vad som gäller för dig får du information om från din förskrivare eller av oss på Centrum för hjälpmedel beroende på vem du har kontakt med. 

Leverans av hjälpmedel

Sker vanligtvis till förskrivarens adress. Förskrivaren meddelar sedan dig när hjälpmedlet har kommit. Ofta bokar ni in ett möte där förskrivaren går igenom hur ditt hjälpmedel fungerar och hjälper dig med inställningar där det behövs.

Vissa hjälpmedel kan transporteras till patientens adress. Detta kostar 200 kr per tillfälle (ej per hjälpmedel) och faktureras av oss cirka 1 månad efter transporten.

Exempel på hjälpmedel som kan transporteras till patientens hemadress är badlyft, gåbord, rullstolar och sängryggstöd.

Inkontinenshjälpmedel

För personer i enskilt boende distribueras inkontinenshjälpmedlen hem mot en transportkostnad av 400 kr för 6 hemtransporter under ett år. Leveranser utöver detta kostar 400 kr styck.

Inkontinenshjälpmedel kan även hämtas ut på Centrum för hjälpmedel, se nedan.

Uthämtning av hjälpmedel

Om du har fått besked om att du ska hämta ut ditt hjälpmedel sker det hos oss på Centrum för hjälpmedel, Propellervägen 14 i Örebro. Observera att vi har tre entréer. Uthämtning görs via entrén för In- och utlämning som ligger till höger om vår huvudentré.

Om du ska flytta till eller från Örebro län och har hjälpmedel är det viktigt att du undersöker om du kan ta med dig ditt (eller dina) hjälpmedel. Var gärna ute i god tid innan flytten ska ske.

När du flyttar mellan olika län i Sverige

När du flyttar från ett län till ett annat ska du kontakta din nuvarande förskrivare i god tid innan flytt. Förskrivaren undersöker om det nya länet vill köpa över dina hjälpmedel eller om nya hjälpmedel ska förskrivas och provas ut av den som blir din nya förskrivare. Om du har specialanpassade hjälpmedel får du oftast ta med dig dem.

Det vanligaste är att patienten själv lämnar tillbaka de hjälpmedel som lånats. När det inte är möjligt hämtar vi in hjälpmedel på våra utlämningsställen samt på privatadresser.

Här beställer du hämtning av hjälpmedel

Centrum för hjälpmedel utför reparationer av hjälpmedel som ägs av Region Örebro län.

Tänk bara på att göra rent ditt hjälpmedel innan du lämnar in det för reparation. För smutsiga hjälpmedel kan du bli skyldig att betala 500 kronor för rengöring.

Vi erbjuder nu drop-in service för enklare reparationer på rullstolar. Du anmäler dig i kundtjänst så tar hjälpmedelstekniker emot dig i turordning.

Stängt tills vidare.

Om ditt hjälpmedel behöver repareras ska du göra en felanmälan. Det kan du göra på något av följande sätt: 

  • Ring till oss på Centrum för hjälpmedel
  • Ladda ner vår app "Felanmälan hjälpmedel". Appen finns där du brukar ladda ner appar till din telefon t ex Appstore eller Googles Playbutik.  
    Ta en bild på det som behöver åtgärdas och ladda upp den i appen.

Vi vill erbjuda maximal service och tillgänglighet därför erbjuder Centrum för hjälpmedel rollatorservice på olika platser i länet. Våra hjälpmedelstekniker åker ut till serviceboenden, dagverksamheter m m och erbjuder service av rollatorer.

Drop-in service för rollatorer:

Välkommen till drop-in service för rollatorer. Du hittar oss på Centrum för hjälpmedel, Propellervägen 14 ingång via huvudentrén.

Drop-in service har öppet:

Stängt tills vidare på grund av Covid-19.

Bokning av rollatorservice:
Vill du boka rollatorservice till din verksamhet?
Centrum för hjälpmedel kommer till er och ser till att patienter får sina rollatorer genomgångna och reparerade. Ni ordnar lokal och bjuder på kaffe.

Välkommen med din bokningsförfrågan! 

Om ditt hjälpmedel går sönder på en lördag, söndag eller helgdag finns jourhavande tekniker tillgänglig på telefon 019 – 602 23 00, mellan klockan 10-14.

Du kan kontakta tekniker när ditt hjälpmedel är ur funktion och du inte klarar nedanstående aktiviteter i hemmet:

  • självständig förflyttning för att kunna äta, ta dig till och från sängen eller klara toalettbesök
  • lägesförändring i rullstol eller med elsängryggstöd i säng

Jourtekniker hjälper också till vid fel på EP-larmsövervakning.

Beställ hämtning av hjälpmedel

Hjälpmedel som ska hämtas

Centrum för hjälpmedel får många förfrågningar om studiebesök från patienter, förskrivare, vårdgivare och studenter. Nu har vi tagit fram en film som ersätter tidigare fysiska studiebesök.

I filmen får du följa med på en virtuell rundvandring på Centrum för hjälpmedel.

Det finns möjlighet att se hela filmen eller att välja de avsnitt som man är mest intresserad av:
Hela Studiebesöksfilmen
Spellistan med alla filmer

Välkommen att höra av dig till oss om du har frågor!

Jobba hos oss!

I regionen finns bland annat tre sjukhus, 29 vårdcentraler, psykiatri och habiliteringsverksamhet där nästan 8000 personer arbetar. Universitetssjukhuset i Örebro är ett av sju sjukhus i landet som bedriver och utvecklar högspecialiserad vård. Sedan 2011 har vi läkarutbildning vilket även fört oss till en position som en etablerad aktör inom klinisk forskning i Sverige och internationellt. Läs mer på:  Jobb och utbildning 

Centrum för hjälpmedel arbetar för att människor ska kunna leva ett aktivt liv och vara delaktiga i samhället.

Ett bra hjälpmedel ska underlätta det dagliga livet och möjliggöra sådant som annars är svårt. Det kan till exempel vara att förflytta sig, att sitta bra, eller att kommunicera med andra. Hjälpmedel av den typen kallar vi för personliga hjälpmedel.

Våra lokaler finns i Ladugårdsängen och Halltorp i Örebro men våra hjälpmedel går ut till hela länet.

Vi arbetar tillsammans med andra verksamheter för att prova ut, anpassa och leverera hjälpmedel. För att prova hjälpmedel hos oss behöver man i de flesta fall först ha haft kontakt med en arbetsterapeut, logoped, synpedagog eller sjukgymnast.

Verksamheten styrs av de anvisningar som våra politiker bestämt för hjälpmedel i Region Örebro län.

På Centrum för hjälpmedel arbetar ca 70 personer. Vi är hjälpmedelskonsulenter, tekniker, reparatörer, lagerpersonal och administrativ personal.

Här kan du se en film om Centrum för hjälpmedel

Personliga hjälpmedel

Centrum för hjälpmedel tillhandahåller personliga hjälpmedel vilket menas att hjälpmedlet är personligt utvalt för att lindra eller kompensera för skada eller funktionsnedsättning. De områden vi arbetar med är:

  • sittande
  • förflyttning
  • larm och omgivningskontroll
  • kommunikation
  • kognition
  • syn och hörsel
  • användning av dator och internet
  • hygien
  • inkontinens

Vi arbetar med

Utprovning

Hjälpmedelskonsulenter och tekniker arbetar tillsammans med förskrivare för att prova ut hjälpmedel som ska passa patientens behov och förutsättningar.

Rådgivning

Personal i kundtjänst och hjälpmedelskonsulenter svarar på frågor om hjälpmedelssortimentet och ger råd och stöd kring förskrivning.

Utbildning

Utbildning är en stor del av vår verksamhet. Vi ger utbildning i hjälpmedel till patienter och förskrivare, vi utbildar och handleder studenter och vi skräddarsyr utbildningar åt verksamheter inom vård, omsorg, skola och näringsliv.

Förskrivarutbildningar (Vårdgivarwebben)

Uppdrag

SPRIDA kommunikationscenter arbetar även med uppdrag på beställning. Uppdragsgivare kan till exempel vara andra kommuner och regioner, företag, eller myndigheter som Försäkringskassan. 

Upphandling

De flesta hjälpmedel i sortimentet upphandlas via offentlig upphandling för att säkerställa att de uppfyller krav på funktion och säkerhet.

Teknisk specialanpassning

Ibland passar inte de hjälpmedel som finns. Då kan tekniker anpassa ett hjälpmedel för den som ska använda det.

Service, reparation och rekonditionering

Vi ger service på hjälpmedel så att de fungerar som de ska. Hjälpmedel som lämnas tillbaka återanvänds om det är möjligt. Efter tvätt och service kan de då lånas ut på nytt - en vinst för både ekonomi och miljö!

Lagerhållning

Centrum för hjälpmedel har ett lager med plats för hjälpmedel som lånas ut ofta, eller sådana hjälpmedel som behöver lånas ut med kort varsel. Andra hjälpmedel beställs efter behov. 

Leverans och transport

Vi kör ut hjälpmedel till mottagare i hela länet. Hjälpmedel kan också hämtas hos oss. Hjälpmedel som inte längre behövs ska lämnas tillbaka.