Madeleine är skötare inom psykiatrin

I över 20 år har Madeleine Collin jobbat inom Region Örebro län som skötare inom psykiatrin. Nu fylls hennes dagar av kontakter med familjer och barn i hennes jobb inom barnpsykiatrin.

Madeleine Collin.png

Madeleine började inte inom psykiatrin av en slump. Det var hennes stora nyfikenhet på människor som ledde henne dit.

– Jag tycker att det är intressant med olika personligheter, varför blir man den man är? Arv, miljö, vad är det som påverkar? Hur kan människor som har en problematik hjälpas?

Hennes yrkesresa började i Lindesberg, där hon först började jobba på psykiatrisk öppenvård för vuxna som led av ångest och tvångsproblematik. Där jobbade hon även med personer som led av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD, ADD eller autism.

– Inom vuxenpsykiatrin jobbade jag i 21 år och jag hade alltid tänkt att jag så småningom skulle vilja jobba inom barnpsykiatrin.

En hjälpande hand för en hel familj

Som skötare inom barnpsykiatrin tar Madeleine emot och vårdar barn som befinner sig i ett akut skede. Hennes roll är att vara kontaktperson till en hel familj.

– Min uppgift går mycket ut på att stötta hela familjer där både föräldrar och syskon kan känna oro och rädsla. Det är när jag når fram till familjerna och får dem att förstå sitt barns eller syskons situation som jag känner att jag gör mest skillnad.

Som skötare ger Madeleine ingen behandling utan hennes uppgifter är att se till att barnet kan ta sig igenom dagarna medan barnet är inlagt på avdelningen. Det kan handla om att göra vanliga saker som kan avleda från det dåliga måendet.

– Det handlar mycket om att få barnen att känna någon slags glädje. Det kan till exempel vara när vi sitter ner en lördagskväll och tittar på Melodifestivalen och äter lite chips, berättar Madeleine.

Trygg arbetsplats med chans att utvecklas

När Madeleine skulle välja arbetsplats kände hon att Region Örebro län var ett självklart val. Det är en stor och trygg arbetsplats med utvecklingsmöjligheter.

– Jag tycker att jag får vara med och påverka och utvecklas genom att till exempel få utveckla våra arbetsmetoder. Jag har också fått möjligheten att jobba i projekt vilket har drivit på min utveckling.

Som skötare inom psykiatrin jobbar man i team, ofta med andra skötare och även andra yrkesgrupper.

– Det är härligt med teamkänslan på avdelningen.  Varje morgon träffas vi och får rapport. Sen strukturerar vi och fördelar arbetet under dagen och är det någonting som inte fungerar så samlas vi och löser det tillsammans.

Finns påfrestande stunder

Madeleine tycker att det mestadels är givande att jobba med barn, men det kan även vara psykiskt påfrestande.

– Vi kollegor stöttar varandra på ett bra sätt. Bland annat har vi något vi kallar för Dagens reflektion där vi kan reflektera över hur arbetsdagen har varit och prata om något jobbigt som hänt. Det finns alltid någon som frågar hur jag mår efter att ha hanterat en akut situation, och det känns tryggt.

Vilket jobb passar dig?

Hos oss finns Sveriges viktigaste jobb. Här kan du göra skillnad. Kolla in vår yrkesguide och gör testet för att se vilket som passar dig.

Läs om våra yrken och gör testet.

Senast uppdaterad: den 30 maj 2023