Bemöta rättshaveristiskt beteende
Varje människa har rätt till ett korrekt bemötande från myndigheter. Så här säger utbildaren om sitt uppdrag ”att tjänstepersonerna lär sig känna arbetslust när de tillämpar förvaltningsrätten, stolthet att vara en del av den goda byråkratin som skyddar och tjänar sina medborgare. När kunden kan se och uppleva det ... först då har jag nått i mål."
Innehåll
- Objektivitets- och legalitetsprincipen
- Serviceskyldighet och tillgänglighet
- Att bemöta beteendet i telefonsamtal
- Att hantera ett orimligt inflöde av mejl
- Skyldigheter kring allmänna handlingar: registrera, arkivera, lämna ut, sekretess
- Att läsa mejl på rätt sätt och sålla
- Att hantera hot
- Att lämna svar
- Att hantera krav på möten
- Att hantera rättshaveristiskt beteende i möten
- Inspelningar
- Medier
- När personer med rättshaveristiskt beteende är ombud åt andra
- Att sätta upp en strategi
Jurist Natalie Glotz Stade håller i utbildningen. Natalie har tidigare arbetat som förvaltningsjurist vid Arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Malmö, som stadsjurist i Malmö stad och som lärare i juridik på Lunds universitet.
Utbildningen arrangeras av Område välfärd och folkhälsa på begäran av IFO-cheferna.
Målgrupp
Chefer inom länets socialtjänster samt administratörer.
Kostnad
1150 kr
Anmälan senast
26 januari 2023