PLATS: Entréväggar från parkeringsplan till Parkeringshusets östra och västra trapphus

Lars Arrhenius gick bort alltför tidigt, kort efter att han slutfört konstverket i parkeringshuset på USÖ. Här har han skapat nio kaklade bildväggar på entrépartierna från de olika parkeringsplanen. Så här beskrev han själv tankarna bakom verken:

”Bilderna på parkeringshusets väggar är inspirerade av de symboler som chattas och kommuniceras med i mobiler och på Internet. Min tolvåriga dotter har varit en stor hjälp med detta uppdrag. Tanken i Parkeringshuset är att arbeta med kontrasten mellan den tuffa miljön (bilar/asfalt/betong) och en mjuk och glad bildvärld (djur/tårtor/regnbågar etc.). På det sättet skapas en varm och välkomnande miljö, samtidigt som man får hjälp att komma ihåg var man parkerat sin bil.”

Lars Arrhenius är rikt representerad både i Sverige och utomlands. Två av hans verk finns i Stockholms tunnelbana, det ena på Station Stockholm City och det andra på Thorildsplan. Hans arbeten finns också på ett antal konstmuseer i Sverige, bland annat Moderna Museet, men också Arken i Köpenhamn, Victoria and Albert Museum och Stedelijk Museum i Amsterdam.

Lars Arrhenius, "My favorite things"

Lars Arrhenius, "My favorite things". En av nio bilder, denna på det östra trapphuset.

Lars Arrhenius, "My favorite things" - skiss

Senast uppdaterad: den 20 februari 2023