Michael Johansson: "At home", "Some assembly required"

PLATS: H-husets norra entrétorg samt Akutmottagningens entrétorg

Michael Johansson är en svensk konstnär som bor och arbetar i Berlin. I hans lekfulla skulpturer placerar han föremål som vi har omkring oss i en ny kontext, förskjuter skalan, ändrar sammanhang och får oss att fundera och ompröva vår relation till vardagliga ting.

Konstverket på torget är en 3-dimesionell struktur i form av ett hus, där husets väggar består av vardagsföremål som är sammanfogade med varandra på ett sätt som påminner om det man ser i en modellbyggsats. De föremål man vanligtvis förvarar inne i huset är istället nu med och formar husets väggar. Belyst av solen får verket ytterligare en dimension, då solens skuggspel avtecknar sig under konstverket på den plattsatta markytan.

Skulpturerna vid H-husets norra entrétorg och vid Akutmottagningen är två av totalt tre konstverk av Michael Johansson. På H-husets södra entrétorg kommer ett verk till att installeras under höst/vinter 2023. På grund av nedstängningar under Coronapandemin har tidplanen förskjutits.

Mer om Michael Johansson på hans hemsida: www.michaeljohansson.com

Michael Johansson, "At home"

Michael Johansson, "Some assembly required"

Senast uppdaterad: den 22 november 2023