Tolk- och översättarservice.

Du kan boka flera olika typer av distantstolkning via oss på Tolk- och översättarservice och det finns flera fördelar med att boka distanstolkning.

• Kostnadseffektivt: Det innebär en mindre kostnad då tolken inte behöver resa till uppdraget.
  • Tidseffektivt: Det är lättare för dig att få en tolk snabbt eftersom tolken kan börja tolka direkt, även om ni befinner er flera mil ifrån varandra.
  • Miljövänligt: Det är miljövänligt då mindre resande betyder mindre utsläpp.
  • Tolktillgång: Det blir lättare för dig att få tolk när du behöver då tolkarna kan ägna mer tid till att tolka när de inte behöver resa lika mycket

Olika former av distanstolkning

Se tolken med skärmtolkning

Ibland kan det kännas hindrande att tolken inte ser vad som händer i rummet eller vem som pratar under en telefontolkning. Då kan det fungera bra med en skärmtolk. Det sker som ett videosamtal där du och din klient/patient kan se tolken och vice versa. Genom att tolken ser vad som händer under samtalet kan hen ta med den icke-verbala kommunikationen som sker i form av kroppsspråk i sin tolkning. Det är ett bra sätt att kombinera flera av fördelarna med både plats- och distanstolkning.

Få akut tolkhjälp via Tolk Online

Tolk Online är en tjänst bemannad av tolkar i arabiska och somaliska som du kan ringa till utan att ha bokat ett uppdrag i förväg. Jättebra när det uppstår ett akut behov av tolk. Kanske visste du inte att en klient/patient behövde tolk eller glömde boka en tolk i förväg. Då ringer du till Tolk Online och får prata med en tolk direkt.

Trygg tolkning via telefon

Telefontolkning är när tolken deltar i mötet över telefon. Att tolken är med över telefon möjliggör för din klient/ patient att vara anonym för tolken. Då kan det vara lättare att prata om saker som kan vara svårt att ta inför människor man inte känner. Det kan också göra att din klient/patient är mer öppen för att ha med en tolk av motsatt kön i mötet, vilket i vissa situationer kan vara obekvämt på plats.

Få ihop möten där alla är på distans med trepartssamtal

Förutom ett vanligt telefonsamtal då du och din klient/patient sitter i samma rum och har tolken med på telefon så går det också att tolka via trepartssamtal. En smidig lösning när din klient/patient inte har möjlighet att vara på plats under ett möte. Då kan ni alla tre sitta på varsitt håll och ändå ha ert samtal.

Senast uppdaterad: den 11 december 2023