Svartvit tecknad bild av en skiftnyckel. Illustration Pictogram.

Boka tid

Om hjälpmedlet behöver repareras eller underhållas/uppdateras ska du göra en felanmälan eller tidsbokning. Det kan du göra på olika sätt:

• via 1177.se och e-tjänsten ”Felanmälan hjälpmedel”
• till kundtjänst vid CFH, 019-602 42 00, mån-fre: 8:00 – 15:30
• till den som provat ut hjälpmedlet, din förskrivare

Jourhavande tekniker, helg

På lördag, söndag eller helgdag finns tekniker tillgänglig mellan klockan 10:00 – 14:00 på telefonnummer 019-602 23 00. Dit kan du ringa om du inte klarar att

• på egen hand förflytta dig för att kunna äta
• förflytta dig till och från sängen
• förflytta dig för att klara toalettbesök
• ändra läge i en rullstol eller elsängryggstöd i en säng

Du också ringa om EP-larmsövervakning inte fungerar.

Serviceavgift

Du som är 20 år och äldre får betala 110 kr då ditt hjälpmedel lämnas/hämtas in för reparation, service eller installation. Det samma gäller om din förskrivare byter ut ett eller flera drivhjul på en manuell rullstol.
Om ditt hjälpmedel är kraftigt nedsmutsat får du betala för rengöring i samband med reparation.

Tecknad bild av en blåkläddgubbe som håller armarna välkomnande in genom en öppen, grön dörr. Illustration E-kommunicera

Illustration: E-kommunicera

När det är drop-in kan du komma och få enklare service och reparation utförd på rollator och rullstol.

I receptionen tar du en kölapp så tar tekniker emot dig i turordning

Tisdagar 09:30-11:30

Tisdagar 12:30-14:00

Torsdagar 09:30-11:30

Torsdagar 12:30-14:00

Måndagar 10:00-12:00

Tisdagar 13:00-15:00

Svartvit tekning av person som gör tummen upp samtidigt som hen visar upp ett papper med ett utropstecken på. Illustration Pictogram

Illustration: Pictogram

Centrum för hjälpmedel (CFH) följer aktuella krav från myndigheter. Ett krav är att ha åtgärder för att säkerställa patientsäkerheten och att förebygga uppkomst av fel. Att besiktiga hjälpmedel är en sådan åtgärd.

Hur går det till?

Du får ett informationsbrev på posten när det är dags att lämna in ett hjälpmedel för besiktning. Du kan då själv kontakta oss för att boka en tid, alternativt ringer vi upp dig.

En besiktning tar cirka en och en halv timme. Du som har möjlighet kan själv komma till CFH för att lämna och hämta hjälpmedlet.
Kan du inte själv ordna med transport kan CFH hämta och lämna hjälpmedlet, då blir du utan hjälpmedlet 3-7 dagar. Tyvärr går det inte att låna ett likvärdigt hjälpmedel från CFH under de dagarna.

Upptäcks något fel vid besiktningen så bokas en ny tid för reparation.

Utifrån besiktningsuppgifterna kan din förskrivare behöva göra en ny behovsbedömning. Det kan vara så att ditt behov av hjälpmedel har förändrats sedan det provades ut. Då kan det behöva lämnas tillbaka eller bytas ut. Till dess förskrivaren gjort en ny bedömning finns hjälpmedlet kvar på CFH.

Kostnad

Det kostar inget att få hjälpmedlet besiktigat. Men om det visar sig att det behöver repareras får du betala en serviceavgift vid reparationstillfället.

Närbild på händer som skruvar på ett rollatorhjul

Centrum för hjälpmedel erbjuder rollatorservice på olika platser i länet. Våra hjälpmedelstekniker åker ut till exempelvis serviceboenden och dagliga verksamheter och erbjuder service av rollatorer. Ni ordnar lokal och bjuder på fika.

Kontakta rollatortekniker med din förfrågan.

Här hittar du vårens Rollatorcafé

Texttelefon