Du är på Region Örebro läns webbplats.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
Tolkcentralens arbete är att erbjuda tolkservice till personer som har dövhet, dövblindhet, vuxendövhet eller som har talsvårigheter.Vi arbetar enligt god tolksed och har tystnadsplikt.Vi försöker så långt som möjligt att möta användarnas behov. Ibland kan det vara svårt att få tolk på grund av att många behöver våra tjänster samtidigt. Beställ tolk genom att kontakta oss via telefon, texttelefon, mail eller bildtelefon.
Måndag-Torsdag 07:30-16:30 - stängt 12:00-12:30
Fredagar 07:30-15:00 - stängt 12:00-12:30
Måndag-Torsdag 07:30-15:30 - stängt 12:00-12:30
Fredagar 07:30-14:00 - stängt 12:00-12:30
access_time 2022-06-30 13:11
access_time 2022-06-29 17:24
access_time 2022-06-23 13:33
access_time 2022-06-20 13:42
access_time 2022-06-20 07:37
access_time 2022-06-16 21:54
Boka tolk genom att kontakta oss via telefon, texttelefon, e-post eller bildtelefon.
E-post: tolkcentralen@regionorebrolan.se
Bildtelefon: kundtjanst@bokatolk.se
Du som ska boka tolk åt dig själv, åt ditt barn eller åt en närstående kan göra det genom att kontakta tolkcentralens kundtjänst eller genom att använda vår beställningsportal.
För att lättare få överblick över dina gjorda beställningar samt för att enkelt göra nya beställningar kan du använda dig av vår beställningsportal.
Gå till beställningsportalen
Du som myndighet, arbetsgivare eller som på annat sätt har ett behov av att boka teckenspråkstolk, dövblindtolk eller skrivtolk till en eller flera primäranvändare kan göra det genom att kontakta tolkcentralens kundtjänst eller via ett formulär på vår tolkwebb. Primäranvändare är en person som har dövhet, dövblindhet, vuxendövhet eller som har talsvårigheter.
På tolkwebben finns även ett formulär för att avboka en gjord tolkbeställning.
Länk till sida med beställningsformulär
Digitala vårdbesök fungerar precis som fysiska besök, med den skillnaden att patienten, personalen från hälso- och sjukvården, och teckenspråkstolken befinner sig på olika platser och kommunicerar digitalt.
Det är hälso- och sjukvården som bokar teckenspråkstolk till det digitala vårdmötet.
Film om Digitalt vårdmöte med teckenspråkstolk (länk till 1177.se)
När du beställer tolk behöver du lämna information om din tolkbeställning. Information är viktigt för att rätt tolk ska beställas till dig. Det är också viktigt för tolken att veta till vilken plats och tid den är beställd. Information kan även vara förberedelsematerial av olika slag. Ibland kommer två tolkar behövas till din tolkbeställning.
Tolkens uppgift är att möjliggöra kommunikation. Tolken kommer förmedla allt som sägs i rummet. Tolken tolkar i jag-form. Det är viktigt att du som behandlare vänder dig till patienten och inte till tolken. Du kan prata i normalt samtalstempo.
Är tolken opartisk
Har tolken tystnadsplikt
Följer tolken etiska riktlinjer
Deltar tolken inte i samtalet
Fråga gärna vår kundtjänst om mer information, särskilt om det är första gången du beställer tolk.
När tre behövs för samtal mellan två är en skrift om tolkverksamheten vid landets tolkcentraler.
När tre behövs för samtal mellan två (Pdf, 1071kB)
Ibland måste vi prioritera bland våra tolkbeställningar och då följer tolkcentralen en prioriteringsordning. Den är beslutad i samråd med våra användarorganisationer och våra politiker.
Prioriteringsanvisning av tolkuppdrag (Pdf, 61kB)
Du kan boka tolktjänster vid behov som uppstår i vardagen, arbetslivet eller i utbildningssammanhang. Det kan vara tex vara sjukvårdsbesök, myndighetskontakt, arbetsplatsträff, fritidsaktivitet.
Olika former av tolkningsservice som du kan beställa är:
För att den anställde skall kunna utföra sitt jobb är det arbetsgivaren som har ansvaret för att kommunikationen fungerar. Som arbetsgivare finns möjlighet att få ekonomisk hjälp för tolkning genom arbetsförmedlingen. Stödet söks hos arbetsförmedlingen.
Arbetsförmedlingens information om ekonomiskt stöd för tolkkostnader
Arbetsförmedlingens information om ekonomiskt stöd för personligt biträde
Region Örebro län bekostar arbetslivstolkning vid tillfällen där användaren har en roll i arbetslivet som inte entydigt ansvaras av arbetsgivaren. Det kan vara vid anställningsintervjuer, introduktionsvecka på jobbet, facklig aktivitet, informationsträffar som till exempel arbetsplatsträffar.
På tolkcentralen finns tolkar med spetskompetens inom bland annat utbildningstolkning och vi tillhandahåller tolkning i alla utbildningssammanhang.
Med TsN kan alla texttelefonanvändare nå de flesta av Region Örebro läns verksamheter för rådgivning, bokning samt avbokning och ombokning av tid.
Aktuella texttelefonnummer finns på varje verksamhets sida.
Att använda texttelefonen för att ringa till verksamheter inom Region Örebro län är enkelt.
Ring upp med din texttelefon eller dator som vanligt. Varje klinik eller motsvarande har ett eget telefonnummer som i de flesta fall börjar med 019-670 25. Aktuella nummer hittar du i vår texttelefonlista.
Efter svar kan du bli ombedd välja "1 Ring" eller "2 Välj anknytning". Med dessa val kan du styra dig fram till rätt avdelning eller handläggare.
1 Ring
Ringer du till exempel till färdtjänstbeställning hos Länstrafiken väljer du "1 Ring". Då ringer det direkt i deras telefonmottagning. Likadant gör du om du ringer till en klinik eller motsvarande och vill tala med deras reception, tidsbeställning eller kundtjänst.
2 Välj anknytning
Om du ringer till vårdcentraler i Örebro blir du ombedd att välja "2 Välj anknytning" för att få upp en lista med vårdcentraler i Örebro. När du hittat din vårdcentral i listan så trycker du den siffra som står framför den vårdcentral du vill komma i kontakt med.
Du får gärna kontakta tolkcentralens kundservice om någon verksamhet du söker inte har texttelefon. Kom ihåg att vi har full tystnadsplikt och du även kan vara anonym med ditt önskemål. Du kan också kontakta ditt länshandikappförbund för att dina synpunkter ska lyftas upp i tolkcentralens brukarråd eller motsvarande forum.
Tolkservicen är alltid avgiftsfri för användaren (primäranvändaren).
All tolkning som tolkcentralen utför bekostas inte av Region Örebro län. Nedan några exempel på vem som bekostar olika tolkinsatser:
Har du frågor om vad som gäller för din beställning är du välkommen att kontakta tolkcentralens kundtjänst.
Prislista 2022 (Pdf, 17kB)
I regionen finns bland annat tre sjukhus, 29 vårdcentraler, psykiatri och habiliteringsverksamhet där nästan 8000 personer arbetar. Universitetssjukhuset i Örebro är ett av sju sjukhus i landet som bedriver och utvecklar högspecialiserad vård. Sedan 2011 har vi läkarutbildning vilket även fört oss till en position som en etablerad aktör inom klinisk forskning i Sverige och internationellt. Läs mer på: Jobb och utbildning
Tolkcentralen i Örebro har sedan 1977 erbjudit tolkservice till invånare i Örebro län. Tolkcentralens arbete är att erbjuda tolkservice till personer som har dövhet, dövblindhet, vuxendövhet eller som har talsvårigheter. Totalt har vi cirka 1000 användare av våra tjänster.
I sociala medier kan du följa oss på facebook.
På Tolkcentralen arbetar drygt 70 personer, både tolkar och admininistrativ personal.
Våra tolkar
Vår administrativa personal
I Region Örebro län utbildar vi vårdpersonal som kan möta och förena framtidens krav på yrkeskunnande baserat på teoretisk kunskap, forskningsanknytning och praktiskt handlag.
Utbildningstjänster (regionorebrolan.se)
Kurser och kompetensutveckling för yrkesverksamma
Telefon och öppettider
Maria Wahman Levi
Anders Silvetärn
Ulla Lindström
Anki Johansson
AKK - kommunikations- och kognitionsstöd (bildstöd)