Om du inte är nöjd med vården
Om du inte är nöjd med vården
Hälso- och sjukvården regleras av lagar och som patient ska du få bra vård av god kvalitet och du ska bli bemött med respekt av vårdpersonalen. Du ska få tydlig information om din hälsa och din vård som du förstår.
Du som patient eller närstående kan på ett enkelt sätt lämna klagomål eller ge synpunkter på den vård som du har fått. Utifrån dina synpunkter eller klagomål ska vi enligt lag arbeta med att förbättra vården.
Klagomål eller synpunkter kan handla om:
- Behandlingar
- Bemötande
- Tillgänglighet och kommunikation med vården
Du kan också lämna in förslag och idéer på hur den vård vi ger kan bli bättre.
Efter att du lämnat klagomål eller synpunkter bör du få svar inom fyra veckor. På grund av den ansträngda situationen nu under rådande corona-pandemi, kan det dröja längre att få svar. Vi ber om överseende med detta.
Olika sätt att lämna klagomål eller synpunkter på vården i Region Örebro län
Du som är patient eller närstående kan lämna klagomål och synpunkter på följande sätt:
- Via inloggad e-tjänst på 1177.se
- Via Patientnämnden
- Via post till:
Klagomålsenheten
Region Örebro län
Box 1613
701 16 Örebro
Vårdgarantin
Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att komma i kontakt med vården och få vård som du behöver. Om du inte erbjuds vård inom den tid som vårdgarantin ger dig rätt till kan du kontakta Vårdslussen.
Synpunkter på 1177 Vårdguiden på telefon
Har du synpunkter, förbättringsförslag eller klagomål på den rådgivning som du fick när du ringde 1177? På 1177.se kan du lämna synpunkter.
På 1177.se finns information om hur du kan lämna in klagomål eller synpunkter
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Senast uppdaterad: den 26 januari 2021