Vårdslussen
Vårdgarantin innebär att du som patient har rätt till:
- Kontakt med primärvården samma dag som du söker vård. Kontakten kan till exempel ske via telefonsamtal, besök eller videosamtal.
- Medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal inom primärvården inom tre dagar efter att du sökt vård. Exempel på legitimerad vårdpersonal: sjuksköterska, läkare, barnmorska och fysioterapeut.
- Besök inom den specialiserade vården (vanligtvis sjukhusvård) inom 90 dagar om du har fått remiss för det. Samma tidsgräns gäller om du sökt specialistvård på egen hand (till exempel genom egen vårdbegäran).
- Efter det att vårdpersonalen och du har beslutat om viss behandling (till exempel en operation) ska du få tid för det inom 90 dagar.
Undantag
Det finns några undantag från vårdgarantin. Återbesök och röntgenundersökningar omfattas till exempel inte. Mer information hittar du på 1177.se. Skriv ”vårdgaranti” i sökfältet.
Information till patienter
Vårdslussen har ingen mottagning dit du kan gå. Du når oss via vår e-tjänst Vårdslussen eller genom att ringa och boka telefontid så ringer vi upp dig, kontaktuppgifterna finns i länken ovan.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Senast uppdaterad: den 26 januari 2021