Centrum för hjälpmedel arbetar för att människor ska kunna leva ett aktivt liv och vara delaktiga i samhället.

Ett bra hjälpmedel ska underlätta det dagliga livet och möjliggöra sådant som annars är svårt. Det kan till exempel vara att förflytta sig, att sitta bra, eller att kommunicera med andra. Hjälpmedel av den typen kallar vi för personliga hjälpmedel.

Våra lokaler finns i Ladugårdsängen och Adolfsberg i Örebro men våra hjälpmedel går ut till hela länet.

Vi arbetar tillsammans med andra verksamheter för att prova ut, anpassa och leverera hjälpmedel. För att prova hjälpmedel hos oss behöver man i de flesta fall först ha haft kontakt med en arbetsterapeut, logoped, synpedagog eller sjukgymnast/fysioterapeut.

Verksamheten styrs av de anvisningar som våra politiker bestämt för hjälpmedel i Region Örebro län.

Utprovning och rådgivning

Förskrivare kan få råd och stöd av hjälpmedelskonsulent för att hitta hjälpmedel som passar patientens behov och förutsättningar.

Hjälpmedelskonsulenter och tekniker kan också arbeta tillsammans med förskrivare vid utprovning.

Svartvit bild av fyra personer som sitter tillsammans. Illustration Pictogram

Utbildning

Vi ger utbildning i hjälpmedel till patienter, närstående och förskrivare.

Studenter handleder vi och utbildar inom vårt verksamhetsområde.

Vi kan också skräddarsy utbildningar åt verksamheter inom vård, omsorg, skola och näringsliv.

Svartvit bild av en undervisningssal. Illustration Pictogram

Upphandling

De flesta hjälpmedel som lånas ut av oss upphandlas via offentlig upphandling. På så sätt säkerställer vi att hjälpmedlen uppfyller krav på funktion och säkerhet.

Ett upphandlat avtal gäller som längst i fyra år. Varje år deltar vi i 3 till 5 upphandlingar. De flesta upphandlingar genomför vi tillsammans med sju andra regioner, vi kallar oss då för 7-klövern.

En lista med rutor som fått en grön bock. Illustration E-kommunicera

Rekonditionering och lagerhållning

Hjälpmedel som lämnas tillbaka återanvänds om det är möjligt. Efter tvätt och service kan de lånas ut på nytt - en vinst för både ekonomi och miljö!

Vi har ett stort lager där det finns plats för hjälpmedel som lånas ut ofta, eller sådana hjälpmedel som behöver lånas ut med kort varsel. Andra hjälpmedel beställs efter behov.

Det finns mindre hjälpmedelslager hos olika vårdgivare, totalt har vi cirka 100 lager i länet!

Våra hjälpmedelstransporter går ut i hela länet och de flesta transportturerna körs två gånger i veckan.

Kollage av fotografier från lagerverksamheten

Filmer och utställningar

Vill du veta mer om Centrum för hjälpmedel, titta gärna på våra filmer som beskriver vår verksamhet och våra olika enheter. Vi har också två  hjälpmedelsutställningar du kan besöka.

Film - ikon.jpgFilmer och utställningar

Tecknad bild av en blåkläddgubbe som håller armarna välkomnande in genom en öppen, grön dörr. Illustration E-kommunicera

Senast uppdaterad: den 22 april 2024