Den här webbplatsen använder kakor (cookies). Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Bra med fysisk aktivitet vid cancersjukdom

När vi rör på oss och hjärtat får jobba påverkar det oss ända ner på cellnivå. Det ger positiva effekter oavsett om man är frisk eller har en cancersjukdom.

Forskare uppskattar att en stillasittande livsföring höjer risken att få cancer med cirka 30 procent.

– Att träna under eller efter cancerbehandling ger samma effekter som hos en frisk person. Men det hämmar också inflammatoriska processer som är större vid en cancerbehandling. Fysisk aktivitet ökar också toleransen för behandlingen och man kan undvika eller minska cancerrelaterad fatigue, säger Linda Löfbom som är fysioterapeut på Fysioterapiavdelningen och verksam på onkologiska kliniken vid USÖ.

Minskar risken för återfall

När man går igenom olika behandlingar vid cancer är det vanligt att känna trötthet, vilja vila mer och röra sig mindre. Men man mår ofta bättre av att försöka röra på sig och att undvika alltför mycket stillasittande.

– Man har också sett att rekommenderad träningsnivå minskar risken för återfall när det gäller bröstcancer, koloncancer och prostatacancer. Man stärker immunförsvaret genom träning helt enkelt, säger Michael Reinhart, fysioterapeut på Fysioterapiavdelningen och verksam på kirurgiska kliniken i Region Örebro län.

Fysisk aktivitet innefattar all rörelse, från hushållssysslor till tuff fysisk träning. Det viktiga är att minska sitt stillasittande. Rekommendationen är att vara fysiskt aktiv minst 150 minuter i veckan. Det motsvarar ungefär en halvtimmes rask promenad eller cykling varje vardag.

– I grunden kan man säga att den aktivitet som blir av är den bästa. Det behöver inte vara styrketräning, raska promenader är bra om man föredrar det. Att öka vardagsmotionen är viktigt. All aktivitet är bra, men gärna något som är pulshöjande, säger Michael Reinhart.

Styrketräning ger ”må-bra-hormon”

Varför är det då så bra med styrketräning? Mytokondrier i musklerna fungerar som kraftverk och de behöver energi. Vid styrketräning förbränns det man äter på ett bättre sätt och ju mer man tränar dess större blir ”kraftverken”. Om man istället är stillasittande, då förbränner man ingenting och får inte heller de här ”må-bra-hormonerna” som utsöndras vid aktivitet, förklarar Linda Löfbom.

Det är inte farligt med fysisk aktivitet under pågående cancerbehandling, tvärtom.  Det gäller att hitta något man tycker om och att använda sunt förnuft.

– Vid feber och infektion bör man naturligtvis undvika pulshöjande träning. Man får lyssna på kroppen och känna efter vad man klarar av och låta dagsformen styra, säger Michael Reinhart. 

Fakta: Positiva effekter av fysisk aktivitet:

• Förbättrat immunförsvar
• Bättre fungerande blodkärl
• Bättre hormonell status
• Lättare att hålla en hälsosam vikt
• Förbättrad tarmfunktion, minskade besvär med illamående, aptitlöshet och förstoppning
• Minskade biverkningar som trötthet, illamående och ledvärk

För mer information, vänligen kontakta:

Linda Löfbom
Fysioterapeut
Fysioterapiavdelningen, verksam vid onkologiska kliniken, USÖ
019-602 14 83

Michael Reinhart
Fysioterapeut
Fysioterapiavdelningen, verksam vid kirurgiska kliniken Region Örebro län
019-602 56 67

 


Sid-funktioner och -information

Sidan granskades den 11 juli 2018

Innehållsansvarig: Maria Andréasson

Publicerad av Maria Andreasson