Frågor och svar
Nej.
Hälso- och sjukvården eller 1177 ringer aldrig upp patienter och ber dem legitimera sig under pågående samtal.
Om du har en tid för videosamtal eller om du ska använda e-tjänsterna på 1177.se eller 1177 direkt ska du legitimera dig med e-legitimation men aldrig om någon ringer och ber dig göra det via en länk som de själva skickar.
Falska länkar kallas för nätfiske eller phishing. Läs mer om nätfiske hos polisen.se.
När vården skickar ett meddelande till dig via inkorgen i 1177 så får du en avisering om detta om du har ställt in i 1177 att du vill ha det.
Du väljer själv om du vill ha aviseringar via SMS eller e-post.
Aviseringar om att du har ett meddelande i 1177 innehåller en uppmaning om att logga in i 1177 men ingen länk.
Genom att själv gå till webbsidan 1177.se eller mobilappen 1177 och logga in kan du därför vara säker på att du inte blivit lurad.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 7 februari 2025