Hälsa och säkerhet vid nattarbete

Välkommen till en utbildning om hur du som chef eller skyddsombud undersöker och förebygger risker i arbetsmiljön vid nattarbete. Vi kommer bland annat gå igenom vad lagen säger om medicinska kontroller och vilket ansvar som vilar på dig som är chef.

I många verksamheter är arbete dygnet runt en förutsättning för att verksamhetens uppdrag ska kunna utföras. I dessa fall är det viktigt att arbeta för att, så långt som möjligt, minimera riskerna med nattarbete för att skapa en hälsosam och säker arbetsplats.

Under den här utbildningen får du lära dig om:

• sömnen och sömnens betydelse för hälsan
  • hälsorisker kopplade till nattarbete
  • vad du som chef kan göra för att minimera risker med nattarbete, genom schemaläggning och medicinska kontroller
  • vad medarbetare kan göra för att må bra vid nattarbete genom sin livsstil och möjlighet till återhämtning.

Vid utbildningstillfället finns möjlighet att direkt ställa frågor och reda ut funderingar kring nattarbete och medicinska kontroller.

Deltagande

Målgrupp

Chefer med medarbetaransvar och skyddsombud inom RegionÖrebro län och kommunerna: Hallsberg, Kumla, Laxå, Lekeberg, Lindesberg, Ljusnarsberg, Nora och Örebro.

Kursdatum

Hösten 2024

• Den 19 september klockan 9.30-12.00. Utbildningen hålls digitalt.

Anmälan

Via länken nedan kommer du till vår utbildningsportal där du kan anmäla dig till kursen. När du klickar på länken får du två val.

• Du som jobbar inom Region Örebro län klickar på regionloggan till vänster.
  • Du som jobbar inom kommun klickar på bank-id-loggan till höger och loggar in med bank-id.

Informationsfilm

Regionhälsan har tillsammans med Arbets- och miljömedicin tagit fram en kort film om riskerna med skiftarbete och hur du kan arbeta med hälsosam schemaläggning och medicinska kontroller.

Senast uppdaterad: den 8 februari 2024