Du är på Region Örebro läns webbplats.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
Region Örebro län förbereder tillsammans med Örebro kommun för ett modernt och effektivt kollektivtrafiksystem som kallas BRT (Bus Rapid Transit). Under 2021 påbörjas byggnationen av den första delsträckan.
Video om snabbussarna BRT
Det nya systemet består av snabbussar med egna körfält, anpassade hållplatser och hög turtäthet. Detta innebär att fler kan resa med kollektivtrafik i stråket. De nya bussarna ska också vara lättare att stiga i och ur samtidigt som biljettkontrollerna ska gå snabbare än idag. Första sträckan (etapp 1) kommer att gå mellan Brickebacken och Tegnérlunden.
Projektet finansieras till hälften av Örebro kommun och till hälften genom statliga medel, via Region Örebro läns länstransportplan.
Idag är vi mitt i en pandemi, där vi ska undvika att resa tillsammans. Men trots det behöver vi tänka långsiktigt och bygga Örebro för kommande generationer. Illustration BRT i Örebro, Anders Lind Örebro kommun.
Örebro växer. Prognosen säger att vi om 20 år är 50 000 fler invånare i Örebro kommun. Om vi fortsätter att resa som vi gör idag, då hälften av alla resor som görs i Örebro är bilresor, så ökar antalet resor med bil med 35 procent. Det skulle innebära att t.ex. Rudbecksgatan kommer att ha 5 000 fler bilar per dag om den trenden håller i sig. Med en sådan ökning räcker inte det befintliga utrymmet i vårt gatu- och trafiksystem. Vi behöver bryta trenden med fler fordon och fokusera på en effektiv lösning för hur människor ska kunna transportera sig i staden i framtiden.
Detta är en investering för att förenkla och förbättra för de som bor och reser i Örebro. Det kommer att öka förutsättningarna för att resa och förflytta sig i Örebro för de som åker buss, cykel, promenerar eller tar bilen. Resultatet blir en bättre vardag för människor nu och i framtiden i ett Örebro som växer.
• Politiska beslut vintern 2020.
• Projektering påbörjas 2020.
• Byggnation av etapp 1 påbörjas 2021.
• Upphandling av bussar, för leverans 2023.
• Fortsättning byggnation 2022–2025.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Tack för din återkoppling!
Du kan också skicka in förslag till oss på hur sidan kan förbättras här.
Senast uppdaterad: den 14 oktober 2021
Vid tidtabellskiftet i augusti återinförs tre linjer med regionbuss
Förbättringar för resenärer i framtidens kollektivtrafik
Nytt stadslinjenät