Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök
Viktig information; illustration av en uppslagen bok med ett stort i på ena sidan.

Hjälpmedel är ett lån och det ägs av Centrum för hjälpmedel (CFH), Region Örebro län. Det gäller även om du betalar en engångsavgift eller abonnemangsavgift för hjälpmedlet.

Önskar du förändra, justera inställningar eller av någon anledning inte är nöjd med hjälpmedlet kontaktar du den som provat ut hjälpmedlet. Det är inte tillåtet att själv göra anpassningar på hjälpmedlet.

Viktig information; illustration av en uppslagen bok med ett stort i på ena sidan.

Illustration: Pictogram

Använd och ta hand om hjälpmedlet så att det inte går sönder eller blir stulet. Följ de anvisningar som står i bruksanvisning och de instruktioner du får av den som provar ut hjälpmedlet. Kan du inte själv ansvara för detta vilar ansvaret på närstående/personal.

Om hjälpmedlet blir skadat eller stulet ska du så snart som möjligt meddela det till CFH och den som provat ut hjälpmedlet. Vid stöld ska du också göra en polisanmälan.

Om du lånar ett dyrt hjälpmedel så rekommenderas du att ha en försäkring, vanligen ett tillägg i din hemförsäkring, som täcker eventuella kostnader.

Om du missköter hjälpmedlet kan du bli ersättningsskyldig och det kan också komma att återtas.

Du får inte låna ut, sälja, pantsätta, överlåta eller hyra ut hjälpmedlet.

CFH ersätter inte skador som kan uppstå i boendemiljö orsakade av användning av hjälpmedel.

Företag tillhandahåller olika typer molntjänster; till exempel serverprogram, tillämpningsprogram och lagring. Molntjänster används på olika sätt av verksamheter och privatpersoner.

Några av de hjälpmedel som lånas av Centrum för hjälpmedel kan kopplas mot molntjänst. Vissa hjälpmedel behöver molntjänst för att fungera.

En molntjänst kan ägas av en tredje part.

Det finns därför några viktiga saker att tänka på i de fall en molntjänst används:

  • Tänk på att inte skriva in information som är känslig eller olämplig. Vad som anses känsligt eller olämpligt är individuellt.
  • Om fotografier används där andra personer kan identifieras behöver det godkännas av dem.
  • Undvik att spara lösenord och koder i hjälpmedlet.

 

Region Örebro län tar inte ansvar för

  • det som användaren väljer att lagra i molntjänsten.
  • vilka uppgifter molntjänsten samlar in och hur dessa uppgifter sedan behandlas.

För fullständigt användaravtal hänvisar vi till leverantör av hjälpmedlet.

Svartvit fyrkantig bild av en skiftnyckel. Illustration Pictogram.

Om hjälpmedlet behöver repareras eller underhållas/uppdateras ska du göra en felanmälan eller tidsbokning.

Illustration av en pil som går motsols i en cirkel.

Illustration: Pictogram

När du inte behöver hjälpmedlet längre eller inte längre uppfyller kriterierna för hjälpmedlet ska det rengöras och lämnas tillbaka till ett av följande ställen:

  • Centrum för hjälpmedel; Boskärsgatan 44, Örebro, mån-fre: 8:00 – 16:00
  • Barnhjälpmedelscentralen; Halltorpsvägen 5-7, Örebro, mån-fre: 8:00 – 16:00
  • Hjälpmedelsinlämningen; Karlskoga lasarett, mån-fre: 14:00 – 16:00
  • Hjälpmedelsinlämningen; Lindesbergs lasarett, entré B
  • Din vårdcentral
  • Den som provat ut hjälpmedlet, din förskrivare

Om du har större hjälpmedel och behöver få hjälp med hämtning bokar du tid med CFH:s kundtjänst.

Återlämning digitala hjälpmedel

Digitala hjälpmedel/produkter återlämnas genom att de avinstalleras. För att göra det kontaktar du:

  • Den som provat ut hjälpmedlet, din förskrivare
  • CFH:s kundtjänst på telefon: 019-602 42 00, mån-fre: 8:00 – 15:30

Illustration av en lastbil.

Illustration: Pictogram

Flytt inom Örebro län

Om du ska flytta kan det förändra ditt behov av hjälpmedel. Flyttar du inom Örebro län kan du till exempel behöva byta modell på hjälpmedlet när miljön i och utanför din nya bostad ser annorlunda ut jämfört med där du bor nu. Kontakta din förskrivare för råd.

Flytt mellan olika län

När du flyttar från ett län till ett annat ska du kontakta din nuvarande förskrivare i god tid innan flytt. Förskrivaren undersöker om det nya länet vill köpa över dina hjälpmedel eller om nya hjälpmedel ska förskrivas och provas ut av den som blir din nya förskrivare. Om du har specialanpassade hjälpmedel får du oftast ta med dig dem.

Illustration av en rullstol på en nedfälld ramp bakom en minibuss.
Illustration av ett flygplan.

Resa med hjälpmedel

Hjälpmedel kan tas med vid resor inom och utanför landet. Du ansvarar för att transportera hjälpmedel på ett säkert sätt vid resor såväl inom som utanför landet. Flygbolagen har olika regler. Du behöver ta reda på vilka regler som gäller vid resa hos det flygbolag du anlitar. Om flygbolaget efterfrågar certifikat ska det finnas för utskrift på leverantörens hemsida.
Transporter bekostas av dig.

Det är Regionfullmäktige som beslutar om avgifterna som tas ut i samband med hjälpmedelsförskrivning. Nedan ser du aktuella avgifter.

Besöksavgift

Svartvit bild av fyra personer som sitter tillsammans. Illustration Pictogram

Då hjälpmedel lämnas/hämtas in för installation och reparation kostar det 110 kronor. Barn och ungdomar under 20 år och personer betalar ingen serviceavgift.

Ingen avgift utgår vid bokad besiktning av hjälpmedel.

 

Förskrivningsavgift

Bild av inkontinenshjälpmedel, en provdocka har en binda som hålls på plats av en fixeringsbyxa. Tecknad mot en svart cirkelformad bottenplatta. Illustration av Majsan Sundell

Du får betala 200 kronor i en årlig avgift vid förskrivning av inkontinenshjälpmedel. Avgiften ingår i högkostnadsskyddet.

Abonnemangsavgift

Svartvit bild av en faktura och bredvid den sedlar och mynt. Illustration Pictogram

Att låna minst ett individmärkt hjälpmedel kostar 70 kr i månaden. Avgiften är den samma oavsett hur många hjälpmedel du lånar. Exempel på individmärkta hjälpmedel är manuell rullstol, elrullstol och kognitiva hjälpmedel.

 

Startavgift

Elrullstol med styre, tecknad bild mot en svart cirkelformad bottenplatta. Illustration Majsan Sundell

Första gången du lånar ett drivaggregat eller en elrullstol med styre får du betala 570 kr i startavgift. Utöver det ingår dessa hjälpmedel också i abonnemangsavgiften.

Barn och ungdomar under 20 år betalar ingen startavgift.

Låneavgift

Tecknad bild på två olika rollatorer. tecknade mot en svart cirkelformad bottenplatta. Illustration Majsan Sundell

Rollator

Kostnaden är 290 kronor vid lån av rollator. Ny avgift utgår vid behov av olika modeller eller byte av modell.

Cykel till barn och ungdom

Kostnaden är 570 kronor vid varje utlåningstillfälle/byte av storlek eller modell.

 

Kompressionsstrumpor

Knästrumpa, tecknad mot en svart cirkelformad bottenplatta. Illustration Majsan SundellDu betalar 200 kronor per kompressionsstrumpa.

Serviceavgift

skiftnyckel - pictogram.jpg

Då hjälpmedel lämnas/hämtas in för installation och reparation kostar det 110 kronor. Barn och ungdomar under 20 år och personer betalar ingen serviceavgift.

Ingen avgift utgår vid bokad besiktning av hjälpmedel.

Rengöringsavgift

Svartvit bild av en tecknad hand som håller i en trasa. Illustration PictogramDu får betala 570 kronor om hjälpmedlet som lämnas in för service, installation eller reparation är kraftigt nedsmutsat.

Transportavgift

Svartvit tecknad bild av en person som levererar en kartong. I bakgrunden syns en bil. Illustration Pictogram

När hjälpmedel levereras hem till dig får du betala 230 kronor i transportavgift, du betalar per tillfälle.

Hemlevererans av inkontinenshjälpmedel kostar 450 kronor. I kostnaden ingår upp till 6 leveranser under en 12-månadersperiod. Ytterligare leveranser under samma period kostar 450 kr per leverans.

Illustrationer: Majsan Sundell och Pictogram

Informationsblad

Vi har tagit fram informationsblad som lämnas ut av förskrivaren vid lån av hjälpmedel. Det finns en generell, som sammanfattar informationen ovan. För några hjälpmedelssortiment finns särskild, utökad information framtagen. De olika informationsbladen ser du nedan.

Förskrivning genom försäljning

En del personliga hjälpmedel ingår inte i det subventionerade hjälpmedelssortimentet. Dessa hjälpmedel tillhandahålls genom försäljning utifrån förskrivning och provas ut av kompetenta förskrivare. Exempel på dessa hjälpmedel är, kryckkäppar, kompressionsstrumpor och förhöjande dynor och kildynor.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 16 oktober 2024

Bläddra bland resultaten på din sökning