Du är på Region Örebro läns webbplats.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
Regionens vision om en hållbar utveckling anger riktningen för vårt arbete, som ska bedrivas på ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart sätt.
Vi värnar miljön och människors hälsa och välbefinnande, nu och i framtiden. Därför ska vi driva hållbar utveckling och innovation genom att upphandla och köpa varor/tjänster med stor hänsyn till människor och miljö.
Ett viktigt verktyg i detta arbete är kontinuerlig dialog och samverkan med våra leverantörer under avtalsperioden, för att tillsammans hitta vägar att ständigt minska det ekologiska fotavtrycket från regionens verksamhet.
Region Örebro läns upphandlingspolicy lyfter vikten av en aktiv och medveten upphandling som ett viktigt verktyg för att nå uppsatta mål. Upphandlingen ska präglas av socialt ansvarstagande och ett etiskt förhållningssätt. Det kan exempelvis gälla lika rättigheter, barns rättigheter, arbetsvillkor, arbetsmiljö, tillgänglighet och miljöpåverkan. Vid upphandling ska relevanta krav på miljömässigt, etiskt och socialt ansvarstagande ställas på leverantör och dennes vara/tjänst.
Vilka hållbara krav regionen ställer i en upphandling, oavsett om det rör sig om miljöhänsyn eller sociala hänsyn, grundar sig på sambandet med kontraktsföremålet. De hänsyn som tas tar sikte på just den vara, tjänst eller byggentreprenad som omfattas av den aktuella upphandlingen.
Lagen om offentlig upphandling ger möjligheter att inkludera social hänsyn vid inköp av tjänster, varor och entreprenader. Socialt ansvarsfull upphandling är ett brett begrepp som kan omfatta flera olika aspekter. Vid vissa typer av upphandlingar är vi som upphandlande myndighet även skyldiga att ta med krav gällande social hänsyn. Dessa krav kan ställas inom många olika områden, till exempel:
Att Region Örebro län ställer miljökrav i sina upphandlingar är en viktig del i arbetet för att minska miljöpåverkan från vår konsumtion av varor och tjänster. Exempel på krav:
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Tack för ditt inskick
Vill du skicka lite återkoppling kring vad vi kan göra bättre så kan du göra det här.
Senast uppdaterad: den 6 maj 2021
Upphandlingsavdelningen
Medicinsk teknik
Varuförsörjningen
Aktuella upphandlingar
För dig som vill bli leverantör
E-handel