Du är på Region Örebro läns webbplats.

Logotyp för webbplatsen Logotyp för webbplatsen

Om du känner dig sjuk, har hosta, feber, halsont eller snuva:
Kom inte till kliniken!
Du kan omboka din tid genom våra e-tjänster eller på telefon.

För att begränsa risken för smittspridning får max en person följa med dig in på kliniken.

Använd munskydd när du besöker din klinik.
(Gäller dig som är född 2004 eller tidigare).

Mer information om coronaviruset (covid-19) och tandvård

Ingen annan ska kunna använda ditt namn.
I vården är detta särskilt viktigt för att det ska bli rätt i din journal. Visa därför alltid upp ditt körkort, pass eller ID-kort.

Barn

När ett barn besöker oss ska en vuxen identifiera sig för att kunna lämna uppgifter om barnets namn och personnummer.

Ta alltid med aktuell medicinlista till ditt besök hos oss.

Du kan använda din brevkallelse som bussbiljett på vägen dit. På vägen hem fungerar kvittot för besöksavgiften som biljett. Åker du tåg betalar du resan själv och får sedan betalt av Region Örebro län i efterhand. Det kan du även göra om du åker buss.

Läs mer om sjukresor på 1177.se

Om du inte talar svenska eller om du är hörsel- eller talskadad har du rätt till kostnadsfri tolk. Det gäller både i sjukvården och tandvården.

Meddela att du behöver tolk när du får eller bokar tid hos oss, så ser vi till att tolk finns på plats vid besöket. Tolkservice är en kostnadsfri tjänst.

Rätt till språk- och teckenspråkstolk

Du kan betala med kort, Swish eller faktura efter ditt besök.
Vid fakturering tillkommer inga avgifter. Vi kan också erbjuda delbetalning genom Resurs Bank.

Prislista och mer information om betalning

Om du inte kommer till den bokade tiden får du betala. För barn och ungdomar med fri tandvård kostar det 300 kr och för vuxna 500 kr.

På grund av Coronaviruset (covid-19) har vi tillfälligt ändrat våra regler för sent återbud. Du behöver inte betala om du avbokar mindre än 24 timmar innan besöket.

Frisktandvård är tandvård till ett fast pris. För en fast månadskostnad kan du få regelbunden tandvård med en bestämd månads- eller årskostnad.

Prata med din behandlare eller läs mer om Frisktandvård

Patienter som har särskilda behov kan efter bedömning få del av Region Örebro läns tandvårdsstöd. Det betyder att du som tillhör denna grupp betalar samma avgift som i hälso- och sjukvården när du besöker tandvården. Avgiften får räknas med i hälso- och sjukvårdens högkostnadsskydd.

Om du har nödvändig tandvård (gult kort) eller tandvård vid långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning (blått kort), ta med kortet till ditt besök.

Vill du veta mer om tandvårdsstödet?

Kontakta Tandvårdsenheten inom Region Örebro län

Med våra e-tjänster kan du snabbt, enkelt och säkert kontakta oss när det passar dig.
Allt du behöver är en e-legitimation tex bankID eller mobilt bankID.

Genom e-tjänsterna kan du till exempel:

  • se din bokade tid
  • omboka eller avboka din tid
  • kontakta oss
  • ge ditt medgivande för sms-påminnelser
  • teckna Frisktandvårdsavtal

Vilka e-tjänster som erbjuds varierar beroende på klinik.

Sms - påminnelse om bokad tid

Du kan få påminnelse via sms inför ditt bokade besök.
Vi skickar ut två sms, ett tre dagar innan och ett dagen innan besöket.

Vill du ha denna tjänst, ge ditt medgivande och kontrollera att kliniken har ditt aktuella mobilnummer.
Detta gör du genom klinikens e-tjänst eller kontakta oss på telefon.

Sms - erbjudande om tid (allmäntandvård)

När det är dags för dig att komma på ditt planerade tandvårdsbesök till allmäntandvården kan du få erbjudande om en tid via sms. Tid via sms kan du också få om du redan har en tid bokad, men har angett att du vill komma tidigare.
Vill du ha denna tjänst, ge ditt medgivande och kontrollera att kliniken har ditt aktuella mobilnummer. Detta gör du genom klinikens e-tjänst på 1177.se eller kontakta oss på telefon.

När vi skickar erbjudande om tid genom sms, står telefonnumret 073-7494449143 som avsändare.
I dagsläget går det tyvärr inte att registrera Folktandvården som avsändare, om man ska kunna svara på sms:et, men så fort det är tekniskt möjligt kommer vi att åtgärda detta.

 

Nu får du dina kallelser från allmäntandvården elektroniskt via sms eller genom din digitala brevlåda.

Du som får sms-kallelse får en länk till webbtidboken på 1177, där du själv bokar en tid som passar dig. Om vi inte har ditt mobiltelefonnummer eller om du har valt att inte ta emot sms från oss kommer du istället få ett brev till din digitala brevlåda (till exempel Kivra) med instruktioner om hur du bokar själv.

Vissa patienter, till exempel barn, 75 år eller äldre, tandvårdsrädda, patienter som får specialisttandvård eller de som har beviljats Region Örebro läns tandvårdsstöd, får som tidigare kallelsebrev med en bokad tid. Då får du kallelsen skickad till din digitala brevlåda (till exempel Kivra).

Kontrollera gärna att du har notifieringar/aviseringar påslagna i din digitala brevlåda, så att du inte missar kallelser från oss.

Om du inte får sms eller har en digital brevlåda kommer din kallelse att skickas som ett brev till din hemadress.

Vill du ha sms, ge ditt medgivande och kontrollera att vi har ditt aktuella mobilnummer. Det gör du genom klinikens e-tjänst, genom telefon eller meddela oss när du besöker någon av våra kliniker.

Du som besöker vården och tandvården bör undvika parfym, rakvatten och andra dofter som kan orsaka allvarliga besvär för allergiker.
 
Tack för att du visar hänsyn!

Med Region Örebro läns app ”Digital mottagning Region Örebro län” kan du kostnadsfritt träffa en tandläkare och få hjälp och råd via videosamtal. Det enda du behöver är en internetuppkoppling och ett mobilt BankID.

Läs mer om digital mottaging

För att utveckla tandvården deltar Folktandvården i ett nationellt kvalitetsregister som heter SkaPa.

Information om SkaPa

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 25 mars 2021