Folktandvården Lindesberg
Om du vill omboka eller avboka din tid och det är mer än två vardagar kvar till besöket kan du lämna ett meddelande genom klinikens e-tjänst Kontakta oss. Om det är mindre än två dagar kvar till besöket ska du ringa till oss.
Avboka eller omboka din tid senast 24 timmar innan besöket, då slipper du betala för ett sent återbud.
Vi tar emot patienter i alla åldrar och kan erbjuda allt från en vanlig undersökning till mer komplicerad tandbehandling. På vår klinik samarbetar tandsköterskor, tandhygienister och tandläkare i team, för att du ska få ett så bra omhändertagande som möjligt. Vi har ett nära samarbete med Folktandvårdens specialisttandvård.
På vår klinik är det lätt att ta sig fram med till exempel barnvagn, rullator eller rullstol.
Vid behov har vi tillgång till lyft och andra hjälpmedel.
Välkommen till oss!
Telefonnummer
0581-858 50Telefontider
Måndag-Torsdag 07:15-12:15
Måndag-Torsdag 13:15-15:30
Fredagar 07:15-10:00
Öppettider
Måndagar 07:00-18:00
Tisdagar 07:00-16:00
Onsdagar 07:00-17:00
Torsdagar 07:00-16:00
Fredagar 07:00-15:00
Texttelefon
019-670 25 22Besöksadress
Banvägen 24 A, våningsplan 2, LindesbergVi tar emot dig så snart vi kan
Ibland kan du behöva vänta lite längre än planerat eller erbjudas tandvård på en annan Folktandvårdsklinik. Det beror på att vi har brist på tandläkare och tandhygienister på flera av våra kliniker. Resursbristen är ett problem i hela Sverige, men vi arbetar aktivt för att rekrytera medarbetare.
När vi har resursbrist ska patienter inom Folktandvården tas om hand enligt en politiskt beslutad prioriteringsordning. Där står det att vi först ska ta hand om barnpatienter, sedan akuta patienter och därefter patienter som har ett stort omsorgsbehov.
Därför kan du som har en bra munhälsa behöva vänta på din planerade undersökning eller kontroll, men vi har inte glömt bort dig utan vi kallar dig när det är din tur.
Detta gäller också dig som är Frisktandvårdspatient.
Hur ofta behöver jag besöka tandvården?
Hur ofta du behöver besöka tandvården beror på din munhälsa. Om du har en bra munhälsa brukar det räcka med en undersökning vartannat eller vart tredje år.
Om du har en hög risk för sjukdom i munnen, till exempel tandlossning (parodontit) eller hål i tänderna (karies) behöver du komma oftare.
När du blir undersökt hos oss gör behandlaren en riskbedömning utifrån din munhälsa som visar din framtida risk att utveckla sjukdom i munnen. Bedömningen ligger till grund för hur ofta du rekommenderas att komma till tandvården.
Tänk på att viktigaste du kan göra för din munhälsa är att sköta om tänderna hemma varje dag.
Vad gör jag om jag får akuta besvär?
Om du får tandvärk eller andra akuta besvär med dina tänder ska du i första hand kontakta din vanliga klinik. Om din vanliga klinik inte kan hjälpa dig är du välkommen att ringa till Folktandvårdens jourklinik som är öppen alla dagar, även helger och storhelger.
Vi har infört ett arbetssätt som heter Folktandvården Direkt.
Målsättningen är att du ska bli färdigbehandlad på ett besök.
Om det till exempel visar sig vid undersökningen att du har en tand som behöver lagas, så är det vårt mål att göra det direkt.
Tänk därför på att besöket kan ta längre tid än du är van vid. Det är alltid du som patient som avgör hur mycket behandling du vill genomföra vid besöket.
Om du behöver tolk vid ditt besök, om du har skyddade personuppgifter eller om du är under 18 år, ring oss för att boka en tid.
Boka tid på Folktandvården Direkt
För att boka en tid behöver ha en mobiltelefon för att kunna ta emot sms från oss och ett BankID.
Använd e-tjänsten ”Boka tid på Folktandvården Direkt – för dig som fått sms eller brev”. Du hittar e-tjänsten under rubriken "Våra e-tjänster" längre upp på denna sida.
Så här går det till
- Du väljer inom vilken timme ditt besök ska börja, till exempel mellan klockan 14:00-15:00
- 30 minuter innan besöket får du ett sms med den exakta starttiden, till exempel klockan 14:20
Om du bokat en tid men inte fått en bekräftelse på sms, kontakta oss på telefon.
Omboka eller avboka din tid
Behöver du omboka din tid gör du det genom länken i bekräftelse-sms:et och loggar in via ditt BankID.
Om du inte har BankID eller vill avboka tiden, ring oss.
OBS! Du kan inte se, omboka eller avboka din tid genom e-tjänsten ”Mina bokade tider - av och omboka tid Tandvården.”
Sent återbud och uteblivande
Om du inte kommer till den bokade tiden eller avbokar när det är mindre än 24 timmar kvar till besöket, får du betala.
Här finns information vad ett uteblivande eller sent återbud kostar.
När det är dags för dig att komma till Folktandvården kan du få ett meddelande på sms eller genom din digitala brevlåda (till exempel Kivra).
Kontrollera att du har aviseringar påslagna i din digitala brevlåda, så att du inte missar kallelser från oss.
Om du inte har en digital brevlåda eller kan ta emot sms, kommer din kallelse att skickas som ett brev hem till dig.
Några dagar innan din undersökning kan du få ett meddelande genom sms eller e-post att du ska logga in på 1177.
I din inkorg på 1177 finns en länk till en hälsodeklaration. Det är ett formulär där du svarar på frågor om din hälsa. När du har svarat på alla frågor, tryck på ”Bekräfta dina svar”.
Dina uppgifter sparas direkt i din patientjournal.
Om du behöver ändra dina inskickade svar, prata med din behandlare när du kommer till ditt besök.
Om du inte kan fylla i formuläret, hjälper vi dig när du kommer till oss.
Kontrollera att du har aviseringar påslagna på 1177, så att du inte missar meddelanden från oss. Aviseringar aktiverar du under ”Inställningar” på 1177.se.
Du reser kostnadsfritt till och från ditt bokade besök med kollektivtrafiken.
När du ha ett bokat besök hos oss kan du få en kostnadsfri bussbiljett genom appen ”Länstrafikens Örebro”. Du får ett sms med en länk till biljetten senast 4 timmar innan ditt besök.