Neurologisk sjukdom eller förvärvad hjärnskada

Du som har en neurologisk sjukdom eller förvärvad hjärnskada kan träffa oss i Nohs-teamet. Vuxenhabiliteringens Neuro- och hjärnskadeteam (NoHS) möter dig som har neurologiska funktionsnedsättningar, omfattande rörelsehinder eller som har drabbats av hjärnskada i vuxen ålder, till exempel på grund av olycka eller stroke.

Diagnoskunskap

Behöver du veta mer om din funktionsnedsättning så kan du få det hos oss.

Det här kan du få hjälp med

• Information relaterat till funktionsnedsättningen
  • Hjälp att finna strategier som underlättar i vardagen och ökar självständighet
  • Hjälpmedel och träning
  • Stödjande samtal
  • Hjälp vid kontakter med andra vårdgivare och myndigheter
  • Enklare råd i hälsofrågor
  • Vi kan även ge råd och stöd till personer i din nära omgivning, de är viktiga för oss att samarbeta med.

När du kommer till oss så gör vi en personlig habiliteringsplan tillsammans.

Kurser och föreläsningar

Vuxenhabiliteringens utbud av kurser och grupper hittar du i Vuxenhabiliteringens kurskatalog.

Fysioterapeuterna har en egen extern webbplats. Där finns bland annat mer information om vårt utbud samt olika typer av träningsstöd.

Så kan du träffa oss

Senast uppdaterad: den 22 juni 2023