För professionellt verksamma inom litteraturområdet

Vi ger stöd till författare, översättare, förlag och andra professionella inom litteraturområdet för att stärka och utveckla litteraturen som konstform i länet.

Litteratur Örebro län ger stöd genom att erbjuda nätverk, kompetensutveckling samt ekonomiskt stöd. I nätverken bjuds du in till litterära evenemang och aktiviteter.

Författare, både blivande och etablerade, samt översättare och bibliotekspersonal är välkomna att gå med i våra nätverk. Där bjuds du in till litterära evenemang och aktiviteter.

Författarnätverk

Nätverk för existerande och blivande författare och översättare i Örebro län. Vill du gå med i nätverket, kontakta Johanna Berglund.

Den litteraturfrämjande verksamheten ger stöd till verksamma inom det litterära fältet. Det kan handla om ekonomiska stöd, fortbildning och nätverk.

Syftet är att skapa bättre förutsättningar för författare och andra funktioner i det litterära ekosystemet i länet – allt från skrivintresserade barn och ungdomar till etablerade författare. Centralt i verksamheten är att arbeta för en mer långsiktig etablering av litteraturen som konstform i länet.

Det regionala uppdraget är att

• stärka den litterära kulturella infrastrukturen i Örebro län och synliggöra litteratur och litterära upphovspersoner i länet med syfte att främja litteraturen som konstform
  • stärka det litterära skapandet bland länets invånare oavsett bakgrund och kön med ett särskilt fokus på unga
  • genom omvärldsbevakning och kompetensutveckling främja litteraturutvecklingen i länet.
  • genom regionalt och nationellt samarbete främja litteraturutvecklingen i länet
  • skapa bättre förutsättningar och villkor för författare och andra personer i det litterära ekosystemet att verka i länet, bland annat genom ekonomiskt stöd.

Kontakter

Johanna Berglund